Logistika v Budvaru

Výraznou roli v logistickém řešení má vlastní autopark

Výraznou roli v logistickém řešení má vlastní autopark

Jeden z největších českých pivovarů, Budějovický Budvar, rozveze ročně jen po České republice přibližně 650 tisíc hektolitrů piva. To je pořádná dávka i pro silniční dopravu, kterou pivovar pro rozvoz piva používá. Část kamionů provozuje Budvar ve vlastní režii, část si najímá ve špičkách sezony. „Přibližně polovinu z uvedeného množství piva rozvezeme vlastními vozidly,“ řekl Vlastimil Němeček, vedoucí referátu dopravy Budějovického Budvaru.

Vlastní flotilu Budějovického Budvaru momentálně tvoří šest tahačů a 22 návěsů. V praxi to vypadá tak, že tahač s prázdným návěsem přijede do pivovaru, odpojí ho, zapojí naložený a znovu vyráží na cesty. „Tyto tahače jezdí prakticky 24 hodin denně, střídají se na nich řidiči, naší snahou je jejich maximální vytížení,“ řekl Vlastimil Němeček. Podle jeho slov je vlastní autopark optimálně vytížený během celého roku, v sezoně, což je zejména v létě a pak před Vánocemi, najímá pivovar externí dopravce.

Vlastní autodoprava vychází levněji

Podle Vlastimila Němečka si pivovar spočítal, že se mu provoz optimálně vytížené vlastní flotily silničních vozidel vyplatí. „Se zapo-čtením veškerých nákladů jsme schopni dostat se s cenou za dopravou zhruba dvě až tři koruny na kilometr pod cenu, kterou nám nabízeli externí dopravci,“ upozornil Vlastimil Němeček. Vzhledem k tomu, že kamiony Budějovického Budvaru ujedou dohromady zhruba 1,5 milionu kilometrů za rok, jedná se jistě o zajímavou úsporu. Ze šesti tahačů jsou čtyři staré dva roky a zbylé dva jsou letos nové. Obnova vozového parku probíhá vždy přibližně po 3,5 roce, po ujetí kolem 750 tisíc kilometrů. „Máme spočítáno, že provoz starších vozidel už je příliš finančně náročný,“ dodal šéf podnikové dopravy.

Tankové pivo se vozí v kontejnerech

Tahače a návěsy slouží pro rozvoz piva do obchodních středisek a k velkoodběratelům. Návěsů se využívá i k přepravě stále oblíbenějšího tankového piva. „Vozíme ho v kontejnerech na návěsu do obchodních středisek, odkud ho dále k zákazníkům rozvážejí menší vozidla, která nemají problém dostat se do center měst,“ popsal celou cestu Vlastimil Němeček. Pouze v okolí Českých Budějovic tankové pivo rozvážejí menší vozy rovnou z pivovaru.

Železnice nemá potřebnou operabilitu

Do areálu Budějovického Budvaru vede také železniční vlečka, železnici ale pivovar využívá pouze k návozu sladu a pivovarského skla, k přepravě piva nikoli. „Železnice nemůže konkurovat silnici ani cenou, ani například dobou přepravy,“ řekl mluvčí společnosti Budějovický Budvar Petr Samec. Zákazníci totiž většinou požadují velmi krátkou dobu dodání piva a na to je přeprava po železnici nevhodná. Navíc by pivovar musel řešit problém s neexistujícími vlečkami u obchodních středisek a velkoodběratelů.

Tomáš Johánek

spinner