12. ledna 2010
Pod přitažlivým heslem Logistika prosperity završila v prosinci pražská konference SpeedChain 2009 sled logistických událostí loňského roku. SpeedChain tradičně hostily historické prostory Břevnovského kláštera, kde konferenci již několik let pořádá společnost Reliant. Ačkoli by se mohlo zdát, že současná ekonomická situace i načasování do rušného předvánočního období podobným akcím příliš nepřejí, každoročně vysoká úroveň SpeedChainu a velký zájem odborníků o nové informace zcela zaplnily klášterní sály.
Pořadatelé mohli být spokojeni s celým průběhem konference, kterou charakterizovala dobře vybraná aktuální témata, výborná připravenost mluvčích a aktivní účast posluchačů. Těch do Břevnovského kláštera podle údajů pořadatele přijelo o dvacet procent více než na před-loňský ročník konference.
V první části konference SpeedChain vystoupil Ing. Pavel Rittenauer z ministerstva dopravy. Ačkoli je v České republice podle jeho slov logistika pokládána za důležitou oblast, nedosahuje dosud úrovně okolních zemí. Rozvoji logistiky brání zejména nedostatečný rozvoj kombinované dopravy a to, že logistická centra nejsou napojena na železniční dopravu a nenabízejí veřejné služby pro dopravce. Pavel Rittenauer seznámil účastníky konference se strategií podpory logistiky z veřejných zdrojů, mezi jejíž cíle patří například budování terminálů kombinované dopravy a veřejných logistických center.
Na jeho slova navázal úředník generálního ředitelství Evropské komise pro dopravu a energii (DG TREN) Pawel Stelmaszczyk, který představil logistický akční plán Evropské unie. Mezi jeho hlavní cíle patří zvýšení konkurenceschopnosti evropské logistiky, zvládnutí růstu mezinárodního obchodu a tlaku na fragmentaci trhu a optimalizace toků zboží na střední a velké vzdálenosti. Roste význam environmentálních aspektů logistiky i potřeba snížit závislost Evropy na dovážených fosilních palivech. Budoucí evropská logistika musí spočívat na výhodách, které poskytuje elektronické obchodování, inteligentní dopravní systémy a také zjednodušení dopravních řetězců v rámci unie, řekl Pawel Stelmaszczyk.
První část uzavřelo vystoupení dr. Joela Sutherlanda z Lehigh University ve Spojených státech amerických, který představil situaci na americkém logistickém a dopravním trhu a ukázal možnosti využívané Američany pro řešení dopravní krize. Na příkladu hlubší logistické spolupráce mezi účastníky konkrétního zásobovacího řetězce ukázal úspory, které při lepší organizaci toku zboží mohou vzniknout.
SpeedChain mapoval aktuální vývoj v logistice
Konference dále pokračovala ve třech paralelních sekcích. V prvních dvou bylo možné se seznámit s řadou projektů a případových studií. Například jednatel dopravní firmy LC Sokotrans JUDr. Václav Živec hovořil o tom, jak nesnadný je výběr dodavatelů logistiky v chemickém průmyslu, kde existují vysoké nároky na kvalitu zboží a také třeba podstatný vliv na ekologii. I drobná havárie malého množství může způsobit ekologickou katastrofu, řekl JUDr. Václav Živec. Přitom přepravy chemického zboží zasahují prakticky do všech oblastí života. Základní podmínkou kvality v dopravě je komplexní a systémové zvládnutí logistiky všemi účastníky přepravního řetězce. Účastníci se mohli dále seznámit s projektem Chemlog, který se zabývá logistikou chemických látek ve střední a východní Evropě a který na konferenci představili zástupci Svazu chemického průmyslu ČR, či s problematikou využívaní technologie RFID k zajištění bezpečnosti provozu manipulační techniky. Konferenční část uzavřela panelová diskuse, v níž zazněla řada názorů na aktuální logistické otázky.
V rámci konference SpeedChain se pod názvem Regionální synergie – logistika v srdci Evropy uskutečnil rovněž summit zástupců evropských profesních svazů, asociací a vládních institucí. Společné prohlášení, které z tohoto setkání vzešlo, otiskujeme v plném znění (viz rámeček).
Po skončení konference následoval galavečer V.I.P. Logistic Rendezvous 2009 s bohatým programem, který kromě zábavy a společenského setkání logistických a dopravních odborníků nabídl také slavnostní předávání cen. Prestižní ocenění GRYF Supply Chain Award pro logistickou osobnost roku, které hodnotí práci oceněné osoby a její přínos pro logistiky, obdržel provozní ředitel jihlavské společnosti Jipocar Logistic Ing. Jiří Vybíhal. Další ocenění udělovala Česká logistická asociace a obdrželi je Ing. Miroslav Rumler, který byl řadu let prezidentem asociace, a Prof. Ing. Ivan Gros, CSc.
Druhý den konference SpeedChain 2009 patřil návštěvě nově otevřeného expedičního skladu společnosti Budvar v Českých Budějovicích. Úspěšné řešení jihočeského výrobce piva získalo právem velkou pozornost a pro účastníky konference znamenala exkurze možnost zhlédnout toto unikátní řešení na vlastní oči. Konference SpeedChain ukázala, jak důležitou se logistika již stala pro evropský i globální pohyb zboží. Ačkoli uplynulý rok přinesl ekonomické potíže a uskutečňování některých logistických projektů zpomalil, odborníci již nyní plánují, jak by měla logistika vypadat v blízké budoucnosti. Konference SpeedChain 2009 spojila tento pohled do budoucna s aktuálními výsledky, které logistika přinesla v uplynulých měsících.
Pavel Toman
Závěrečné doporučení summitu zástupců evropských profesních svazů, asociací a vládních institucí se uskutečnilo v rámci konference SpeedChain pod názvem Regionální synergie – logistika v srdci Evropy.
- Účastníci došli k jednoznačnému závěru, že v současné době neexistuje ve většině států definitivně schválená koncepce rozvoje logistiky v návaznosti na potřeby a možnosti ekonomiky jednotlivých států.
- Až doposud nebyl svolán žádný summit představitelů jednotlivých středoevropských států a zástupců profesních svazů a asociací zaměřený na společný přístup k vytvoření solidní logistické koncepce v nadnárodním, středoevropském měřítku.
- Z průběhu jednání vyplynulo, že problémy kolem vytváření logistické koncepce v rámci jednotlivých zúčastněných států jsou velmi podobné a v současné době ještě existuje možnost koordinované spolupráce s cílem dosažení regionální synergie v oblasti rozvoje logistiky.
- Z vystoupení představitele Německa Norberta Tiedemanna vyplynulo, že s tvorbou vlastní národní koncepce rozvoje logistiky je Německo nejdále a jeho přístup může sloužit v mnoha směrech jako vzor pro vytváření koncepce rozvoje logistiky ostatních středoevropských zemí.
- Z výsledků summitu vyplynulo, že setkání tvůrců rozvoje logistiky jednotlivých zemí při účasti zástupců profesních organizací je velkým přínosem a dává předpoklad pro spolupráci nejen při tvorbě logistických strategií, ale následně při jejich realizaci.
- Účastníci se jednomyslně shodli, že v takto započaté spolupráci je třeba pokračovat. Využili proto nabídku České logistické asociace a organizátorů konference navrhnout a následně zorganizovat další kroky, které by usnadnily a podpořily další spolupráci, a přislíbili aktivní podporu této činnosti.
- Pro další rozvoj regionální koncepce rozvoje logistiky je třeba hledat finanční zdroje. Vzhledem k celoevropskému dopadu výsledků této iniciativy bude vhodné hledat tyto zdroje jak na úrovni jednotlivých států, tak na úrovni Evropské unie. Účastníci deklarují svůj zájem se na takovém projektu podílet a společně vytvořit nadnárodní tým, který by hledal vhodnou strategii pro rozvoj logistiky ve středoevropském regionu, vytvářel podklady pro jednotné vystupování a hledal optimální řešení. Cílem je dosáhnout stavu, kdy logistické záměry budou respektovat v souladu s koncepcí Evropské unie nadnárodní cíle logistiky, a nepodporovat záměry k rozdrobení rozhodování na ne vždy plně odborně kompetentní nižší úrovně státní správy jednotlivých zemí.
- Toto doporučení bude dáno k dispozici sdělovacím prostředkům jednotlivých zainteresovaných zemí a bude postoupeno vrcholovým představitelům státní správy jednotlivých zemí zodpovědným za rozvoj logistiky.
Zdroj: Reliant