Ing. František Kyncl, Ph.D. (ČLA) pro DN

„Význam logistiky se rychle zvyšuje i v dosud netradičních odvětvích“

„Význam logistiky se rychle zvyšuje i v dosud netradičních
odvětvích“

Logistika sice v současné době hospodářských obtíží zažívá nelehké časy, krize však současně podtrhuje její význam pro snižování nákladů a optimalizaci výroby. O aktuální situaci v oboru jsme hovořili s prezidentem České logistické asociace (ČLA) Ing. Františkem Kynclem, Ph.D. Zeptali jsme se ho i na to, jak na ekonomický vývoj reaguje ČLA, která letos slaví dvacáté výročí existence.

Jaké změny způsobila současná ekonomická krize v oboru dopravy a logistiky?

„V době krize docházelo k zeštíhlování všech firem včetně logistických. Rostl tlak na snižování cen a vyšší efektivitu a to vše vytvářelo na logistiku nové požadavky. V současné době jsou ve většině firem otázky logistických nákladů pod neustálým dohledem, a proto také vzrostl výrazně počet výběrových řízení. Ta se dnes nedělají na dlouhá, několikaletá období, jako tomu bývalo dříve; běžnými se staly smlouvy na jeden rok i na kratší období.

Význam logistiky začal ve všech odvětvích rychle vzrůstat, a to i tam, kde se dříve slovo logistika příliš nepoužívalo. Například ve zdravotnictví, pro zásobování nemocnic či v zemědělství, ale také například ve státní správě, kde logistika umožňuje snižovat výdaje na státní administrativu. Všude začali chápat, že logistika představuje významný nástroj ke snižování nákladů. Dříve se to tak nevnímalo a logistika byla spojována především s dopravou. To se nyní změnilo. A rostoucí význam logistiky představuje příležitost i pro ČLA, aby se stávala rádcem a pomáhala logistice i v dosud netradičních odvětvích.“

Jaké úkoly si tedy ČLA v souvislosti s aktuálním vývojem v ekonomice stanovila?

„Pro letošní rok jsme si určili jako cíle několik bodů. Patří mezi ně pokračování našich stávajících úspěšných programů, například vzdělávacího projektu Evropský logistik, který je financován z Evropského sociálního fondu a z českého státního rozpočtu. V projektu je zapojeno sedmnáct subjektů z řad členů ČLA. Zatím jsme uskutečnili celkem sedmnáct seminářů po čtyřech až pěti školicích dnech. Projekt potrvá do konce letošního roku. Nadále pak budeme nabízet nedotované školicí programy. Také letos budeme pokračovat v Evropském programu certifikace v oblasti logistiky. ČLA jako člen ELA má oprávnění k certifikaci v podmínkách České republiky a ustanovila k tomu Národní certifikační centrum, která tyto zkoušky realizuje. V letošním roce také připravíme národní kolo soutěže o logistický projekt roku. Vítěz z národního kola postoupí do evropského kola soutěže ELA Award for Logistic Excellence.

Chceme být nápomocni členům a vůbec logistice v České republice tím, že budeme stálým propagátorem nejnovějších myšlenek, inovací a technologií z logistického oboru. Chceme však o nových trendech nejenom poskytovat informace, ale také v praxi ukazovat, jak a kde to dělají dobře. Za tímto účelem organizujeme návštěvy v zajímavých logistických a průmyslových provozech.

A samozřejmě budeme pokračovat v práci v expertním týmu pro logistiku při ministerstvu dopravy. Tuto práci pokládáme za velmi důležitou, protože rozvoj logistiky vyžaduje odpovídající legislativu a je třeba, aby se na přípravě nových zákonů a vyhlášek účastnili především ti, kteří se logistikou ve své každodenní činnosti zabývají.“

Kde v současnosti v oboru logistiky spatřujete významné problémy?

„Jeden z problémů logistiky v České republice již několik let představuje nenaplněnost logistických areálů a skladů. V posledním období byla situace nejhorší v oblasti Prahy a v západní části republiky. Očekává se, že v letošním roce již neobsazenost nebude dále růst, což je samozřejmě alespoň trochu povzbudivé. Souvisí to ovšem také s tím, že se v posledních letech nové sklady staví prakticky jen na objednávku budoucího nájemce.

Vláda v současné době projednává materiál, který se týká přehodnocování prostředků přidělovaných do oblasti dopravy a logistiky na léta 2014 až 2020. Měla by z něj vyplynout větší podpora pro dobudování uzlových bodů multimodální dopravy. Dnes se už totiž nemluví o budování logistických center na zelené louce jako před lety. Nyní roste spíše důraz na to, aby se prostředky využívaly efektivně a směřovaly tam, kde už nějaké základy a projekty existují, a spíše se dobudovávalo to, co už je v provozu a na co lze navázat.“

Letošní rok je pro dopravu a logistiku rokem veletržním, uskuteční se transport logistic v Mnichově a nově také Eurotrans v Brně. Jak se bude ČLA na těchto akcích prezentovat?

„Tak jako každé dva roky i letos se ČLA zúčastní mezinárodního veletrhu transport logistic v Mnichově. ČLA je společně se Svazem spedice a logistiky ČR spoluautorem žádosti o dotaci na účast pro české firmy. Dotace byla přidělena a členské firmy, které se transport logistic ve společné expozici zúčastní, z ní čerpají. Členové také budou moci přímo na veletrhu využívat zázemí expozice, kterou ČLA společně se SSL ČR připraví. Již tradičně máme na veletrhu domluvená jednání s obdobnými evropskými asociacemi o další spolupráci.

Nového veletrhu Eurotrans v Brně se samozřejmě rovněž zúčastníme. Je to český veletrh, a proto se této akci snažíme opět ve spolupráci se SSL ČR pomoci. Také v Brně budeme mít společnou expozici a chceme se podílet na doprovodném veletržním programu.“

ČLA letos slaví významné výročí – dvacet let své existence…

„Ano. Před dvaceti lety, v roce 1993, se uskutečnila tehdy významná logistická akce – certifikovaný čtrnáctidenní kurz s názvem Logistika v tržní ekonomice. Akce se konala na Vysoké škole ekonomické v Praze i za účasti zástupců tehdejší Vysoké školy dopravné v Žilině. Celkem 25 českých a slovenských účastníků kurzu dostalo v té době jedinečnou příležitost poznat to nejlepší ze světové logistické teorie i praxe. Účastníci kurzu tehdy založili ČLA a současně i Slovenskou logistickou asociaci. Vznikla tak nezisková zájmová společenská organizace zaměřená na problematiku logistiky a její aplikaci v hospodářské praxi. V roce 2001 se ČLA stala řádným členem Evropské logistické asociace (ELA) se sídlem v Bruselu a v roce 2004 členem Evropské certifikační rady pro logistiku (ECBL) a tím i národním certifikačním orgánem manažerů – specialistů v oblasti logistiky.

U vzniku ČLA v roce 1993 stáli jako její zakladatelé doc. Petr Pernica z Vysoké školy ekonomické v Praze a Ing. Miroslav Rumler. Doc. Petr Pernica se stal prvním prezidentem ČLA a po třech letech ho vystřídal Ing. Miroslav Rumler, který tuto funkci vykonával až do konce roku 2009, kdy jsem funkci převzal já. Jedním z momentů vzniku ČLA bylo získávat a využívat informace z logisticky vyspělého zahraničí.

Abychom si připomenuli tyto zakladatelské činy, uspořádala ČLA v březnu konferenci členů ČLA společně s exkurzí v závodě Hyundai Motor Manufacturing Czech v Nošovicích. Následovala prohlídka Pivovaru Radegast spojená s bohatým občerstvením. Ze současného vývoje ČLA mám radost a věřím, že asociace bude nadále nositelem a garantem odbornosti v logistice v České republice.“

Pavel Toman

spinner