13. října 2005
Přesun části zbožových toků zpět na železnici je nevyhnutelný, prohlásil minulý týden na jubilejní, desáté mezinárodní logistické konferenci ředitel odboru strategie ministerstva dopravy Ondřej Jašek. Konference se uskutečnila jako součást doprovodného programu veletrhu Transport a Logistika v Brně. Příklon k železniční dopravě je podle Ondřeje Jaška nutný především proto, že růst nákladů v silniční dopravě se začíná promítat do celkových logistických nákladů a pomalé tempo rozvoje dálniční a silniční sítě snižuje kapacitní možnosti silniční dopravy a má značný vliv na její spolehlivost. Významnou roli hraje také nárůst cen pohonných hmot a připravované zavedení systému na výběr mýta pro kamiony. Ondřej Jašek ve svém příspěvku zdůraznil, že čím vyspělejší je ekonomika země z hlediska vytvářeného HDP, tím větší je i rozsah logistických výkonů na jejím území a tím více také vzrůstají logistické náklady firem. V ČR se doprava podílí na tvorbě HDP deseti procenty. To, že jsou logistické kapacity umisťovány pouze v blízkosti kapacitní dálniční a silniční sítě je podle Ondřeje Jaška z dlouhodobého hlediska neudržitelné. V zemích Evropské unie je v současnosti v provozu již zhruba 60 logistických center s napojením na více druhů dopravy, jejichž vznik byl podpořen z veřejných rozpočtů. Česká republika na vznik takových center ještě stále čeká. Konference se zúčastnil i prezident Evropské logistické asociace (ELA) Graham A. Ewer, který zdůraznil pozitivní skutečnost, že Česká logistická asociace (ČLA) je nejen členem ELA, ale stala se i součástí European Certification Board for Logistics (ECBL) pro ověřování odborných znalostí. Asociace tak letos připraví první aspiranty k získání celoevropsky platné certifikace.
„Význam implementace logistiky neustále vzrůstá a managementy úspěšných strojírenských firem si uvědomují, že bez důsledné aplikace logistických principů v systému řízení by rychle ztratily konkurenceschopnost,“ uvedl v úvodu konference Miroslav Rumler, prezident pořádající ČLA. Na to, že v ČR chybějí multimodální logistické parky, upozornil rovněž Ivo Rýc ze společnosti Econsult Pra-ha. Problémem je podle něj také nízká koncentrace přepravních proudů v nákladní přepravě, orientace na nadnárodní a velké firmy a nerozvinutá logistika pro malé a střední podniky. Do budoucna bude podle Iva Rýce třeba stále více přihlížet k individualizaci výroby a spotřeby. Roste hloubka sortimentu, a nikoli jeho šíře, zvyšuje se rovněž počet segmentů cílových trhů, a naopak klesá objem jednotlivých dodávek, avšak při zvyšování jejich frekvence. John B. Nofsinger ze sdružení Metal Handling Industry of America (MHIA) seznámil účastníky konference s dopady rychle se rozvíjející technologie radiofrekvenční identifikace RFID a bezpečnostní problematiky na americký dodavatelský řetězec. „Předpokládá se, že v příštích dvou až třech letech nastaví architekturu EPC/RFID více než sto tisíc společností,“ uvedl Tomáš Martoch ze společnosti Deloitte Central Europe. Řetězce Wal-Mart a Target již dnes od svých hlavních dodavatelů požadují podporu RFID, v Evropě vznášejí podobné požadavky společnosti Metro a TESCO. Na příkladu řetězce Wal-Mart Tomáš Martoch předvedl některé z hlavních výhod RFID. Patří k nim snížení pracovních nákladů, zefektivnění doplňování zboží do regálů, snížení možností podvodů a administrativních chyb, zlepšení přehledu o opakovaně použitelných přepravních obalech a lepší přehled o zásobách, který umožňuje snížit jejich objem a současně zvýšit péči o zákazníky. Druhý den konference probíhaly specializované přednášky ve čtyřech sekcích, jejichž program byl rozdělen tak, aby pokryl hlavní oblasti logistických aktivit – tedy výrobu, skladování, dopravu, informatiku a činnost logisticky orientovaných systémů řízení. František Kyncl z ČSAD Hodonín v jedné ze sekcí představil projekt Intermodálního logistického centra v Brně (ILCB), který vznikl z iniciativy jeho společnosti a Českých drah. Centrum by mělo být trimodální, mělo by tedy propojit tři druhy dopravy a vytvořit tak efektivní provázanost firem poskytujících různorodé komplexní logistické služby (viz DN 39/05). František Doležal ze společnosti Nedcon Bohemia přiblížil některé úspěšné projekty, které uskutečnila jeho firma – například distribuční centrum UTC Čestlice s kapacitou 9250 palet, Procter & Gamble v Budapešti s kapacitou 9700 palet či DC Hold Klecany s kapacitou skladu 28 tisíc palet. Význam dvoudenní logistické konference dokládala skutečnost, že nad ní převzal záštitu ministr dopravy Milan Šimonovský a zúčastnila se jí řada zahraničních hostů. Petr Jechort