20. července 2012
Snižování emisí bude podle poradenské společnosti PricewaterhouseCoopers (PwC) pro odvětví logistiky ve střednědobém horizontu představovat daleko náročnější úkol než vyrovnávání se s rostoucími cenami pohonných hmot. Kromě toho se bude obor potýkat i s dalšími neméně naléhavými problémy – změnou globálních obchodních toků, nedostatečnou dopravní infrastrukturou, rostoucími požadavky na zajištění bezpečnosti a závažným nedostatkem odborného personálu. Na červnové konferenci Logita v německém Osnabrücku to uvedl expert PriceWaterhouseCoopers Georg Stegemann.
Ceny ropy (a potažmo ropných produktů) podle něj PwC nepovažuje za „natolik alarmující“, aby představovaly pro konvenční dopravu vážný problém. Vysoké riziko krátkodobých cenových výkyvů na komoditních trzích samozřejmě přetrvává, ale tato nestálost je jedním z negativních faktorů, s nimiž se podnikatelské subjekty v dopravním oboru musí dokázat vyrovnat.
Pesimistické scénáře podle PwC naznačují, že do roku 2020 by se cena ropy moha vyšplhat až na 200 USD za barel. Pro mnoho podniků by to znamenalo nutnost radikálně přehodnotit jejich pobočkovou strategii a restrukturalizovat sítě, aby nadále vytvářely zisk. Že jsou toho schopny, se ovšem ukázalo například v roce 2008, kdy cena ropy lámala jeden rekord za druhým. Poskytovatelé logistických služeb se v krizi snažili přeorientovat na regionální strukturu a zkrátili přepravní trasy, což jim umožnilo lépe se vyrovnat s vyššími náklady.
Omezování emisí je větší výzva
Nyní se logistika musí vypořádat s obtížnějším úkolem v podobě snižování škodlivých emisí. Doprava a logistika se na celosvětových emisích CO2 podílí nezanedbatelnými 14 procenty. „Bude nutné zdokumentovat všechny druhy emisí a celý systém učinit maximálně transparentní,“ uvedl Georg Stegemann. Získané přehledné informace o emisích podle něj poslouží zákazníkům i široké veřejnosti.
Pro hlavní dopravní tahy by měly být nově stanoveny přesné emisní hodnoty, protože objem přeprav mezi Asií, Amerikou a Evropou soustavně roste stejně jako vnitroasijský provoz.
Nedostatečné investice do infrastruktury
Pro zvládnutí obrovských toků zboží však bude nutné zajistit odpovídající kapacitu infrastruktury, především v Asii. Sotvakdo pochybuje o tom, že v roce 2030 bude světovému obchodu dominovat Čína. Nedostatek komunikací se však může velmi rychle ukázat jako zásadní limitující faktor pro další růst. Značné nedostatky v infrastruktuře vykazují i další rozvíjející se ekonomiky.
„Investice do infrastruktury jsou celosvětově nedostatečné,“ uvedl expert PwC. „Dopravě hrozí kvůli ,ucpaným tepnám‘ infarkt,“ zdůraz-nil. Globální potřebu investic do infrastruktury pro následujících 18 let Georg Stegemann vyčíslil na 41 tisíc miliard USD. Dosud na dopravní infrastrukturu směřuje ročně jen zhruba 1000 miliard.
Nový stupeň řízení dopravních toků
Největší výzvou pro dopravu a logistiku je podle Georga Stegemanna zavádění technických systémů a softwaru pro řízení dopravních toků a logistických sítí. Ruku v ruce s tím jde problém zajištění bezpečnosti během celého zásobovacího řetězce. V uplynulých letech se opakovaně ukázalo, jak je globální obchod zranitelný tváří v tvář stávkám, přírodním katastrofám a teroristickým útokům, řekl.
Nebezpečí počítačové kriminality
Nově se zvyšuje i riziko kybernetické kriminality. I v této oblasti bude nezbytné investovat velké částky do zabezpečovacích systémů a procedur. „Rozhodně nelze brát zločiny přes počítač na lehkou váhu. Zdokonalit se musí například systémy pro sledování zásilek v reálném čase, které komunikují přes internet, a jsou tudíž rizikovým článkem,“ řekl Georg Stegemann. Na zvyšování bezpečnosti se podle něj musí nezbytně podílet všechny části zásobovacího řetězce.
Další hrozbu pro rozvoj logistiky spatřuje expert PwC v nedostatku odborných pracovníků. Poukázal na to, že kritická již začíná být situace v případě profesionálních řidičů.
n