23. května 2012
Logistická společnost Yusen Logistics (Czech) letos oslavila deset let působení v České republice. Loni se v důsledku celosvětové fúze dceřiných firem globální skupiny NYK sloučily v České republice společnosti NYK Logistics (Czech Republic) a Yusen Air & Sea Service (Czech). Co jim fúze a následná integrace přinesla a jakým směrem by se nyní měla nová společnost dále rozvíjet, vysvětlil jednatel Yusen Logistics (Czech) Michal Peter.
„Lze říci, že fúze a integrace Yusen Logistics již byly dovršeny?“
„Fúze proběhla po právní stránce loni na jaře, ale po ní samozřejmě nastalo delší období integrace obou firem. Tato fáze zahrnuje sbližování dvou různých firemních kultur. Ačkoli obě společnosti byly součástí jedné skupiny, jejich firemní kultury byly z historického hlediska budovány odlišným způsobem.
Obě firmy také měly poněkud odlišné zaměření: zatímco Yusen Air & Sea působila především jako speditér leteckých a námořních přeprav, ale bez větších zkušeností v kontraktní logistice, NYK Logistics byl naopak velmi silný právě v kontraktní logistice.“
„Jaké tedy fúze přinesla konkrétní výsledky?“
„Po roce vzájemné integrace jsme nyní jako celek více zaměřeni na Freight Forwarding. Máme nyní větší podporu ze strany ze strany evropské centrály v Amsterdamu i globální v Tokiu. Jsme dynamičtější, máme jasné logistické cíle a portfolio našich služeb se nyní nachází v rovnováze. Fúze obě původní firmy celkově posílila, neboť mohou vzájemně využívat svých zkušeností a pracovat na nových produktech.“
„S jakými problémy se v současné době potýkáte?“
„Největší problém pro nás dnes představuje pokles výroby v kolínské automobilce a následný přechod na čtyřdenní pracovní týden. V této situaci pokládáme za důležité, abychom dokázali zaměstnancům obstarat práci v rámci jiných projektů.
V letošním roce rovněž budeme muset ukončit existenci naší vlastní autodopravy. Autodoprava sice byla dlouho naší vlajkovou lodí, ale už dlouhodobě byla ztrátová. Není to nijak zvlášť razantní pokles naší kapacity, neboť se jedná jen o třicet kamionů. Díky našim smluvním dopravcům jsme schopni na silnici nabídnout kapacitu až kolem 300 jednotek. Budoucnost flotily návěsů, kterých máme v pronájmu zhruba dvě stovky, nyní intenzivně řešíme.“
„Znamená ukončení autodopravy také konec provozu vašich souprav EuroCombi?“
„Provoz těchto nadrozměrných souprav návěs-přívěs se nám osvědčil. Bez nehod, kolizí i bulvárních afér jezdí na stabilních linkách v ČR, proto je chceme využívat i nadále. Pokud se nám pro jejich provoz nepodaří najít vhodného partnera, uděláme výjimku a budeme je provozovat nadále ve vlastní režii. V České republice máme již dvanáct souprav EuroCombi, na Slovensku jsme letos zahájili provoz se dvěma soupravami. Naším cílem je, aby bylo možné v budoucnu plynule přejíždět hranice mezi Českem a Slovenskem. Rádi bychom viděli mezinárodní úmluvu, která by upravovala přeshraniční provoz těchto souprav, ale je nám jasné, že je to především politická otázka.“
„Jaká je současná podoba Yusen Logistics v České republice?“
„Největší pobočku máme stále v Ovčárech u Kolína, ta je zaměřena na služby pro automobilku TPCA. V Ovčárech jsme také zahájili další projekt, naši první větší zakázku mimo oblast automotive. Jedná se kompletaci kartonových obalů a dodávky na čas pro výrobce elektroniky.
Stále také využíváme naší historicky první pobočku v Říčanech-Jažlovicích u Prahy. Hodláme v této lokalitě pokračovat, přestože nám brzy končí sedmiletý nájemní kontrakt. Velmi úspěšně se nám zde daří rozšiřovat koncept multiklientského cross-docku, který dnes konsoliduje výrobní komponenty pro čtyři výrobce automobilů s přibližně 30 cílovými destinacemi v Evropě.
Fúze nás posílila o pobočku Yusen Air & Sea v Praze na Zličíně. Dnes je třetí pobočkou z hlediska obratu a velikosti. Zličín jsme rozšířili, ovšem pobočka zůstala nadále zaměřena na leteckou a námořní spedici.
Spokojeni jsme s naším regionálním projektem v severočeské Krupce, který má za sebou rok stabilního provozu. Na Slovensku se nám poda-řilo naši pobočku finančně stabilizovat a pro rok 2012 máme plán otevřít skladové kapacity zajišťující externí logistiku dodavatelů VW Slovakia.“
„Kde vidíte možnosti dalšího rozvoje pro Yusen Logistics?“
„V minulosti jsme se hodně orientovali na služby pro automobilový průmysl. Nechceme tento sektor opouštět, ale plánujeme i další rozvoj aktivit mimo tuto oblast. V rámci globálního projektu Plus One chceme nabízet další nové produkty našim klientům a tím přispět ke splnění střednědobého cíle Yusen Logistics – dosáhnout jednoho milionu TEU přepravených na bázi NVOCC a 500 tisíc tun zboží přepraveného letecky.“
„Letos slaví Yusen Logistics deset let existence na trhu v České republice…“
„Obě původní firmy, NYK Logistics (Czech Republic) a Yusen Air & Sea Service (Czech), vznikly před deseti lety v rozmezí zhruba tří měsíců. Během uplynulých let jsme prošli velkým rozvojem i různými krizemi, ale všechny jsme úspěšně překonali. Dnes je naše působení v České republice velmi vidět, nabízíme zákazníkům komplexní logistické služby a využíváme při tom řady inovací.“
Pavel Toman