Ing. Petr Lelek (Schenker) pro DN

„Zájem o přímou sběrnou službu z Dálného východu neustále roste“

Poprvé byla pobočka společnosti Schenker, která je nyní součástí skupiny Stinnes, již kontroluje Německá dráha DB, v Praze otevřena před téměř 130 lety – v roce 1874. Novodobá historie firmy Schenker v České republice se začala psát v roce 1991, kdy byla založena sesterská společnost Schenker, spol. s r. o. O aktuálním vývoji společnosti, která patří mezi přední poskytovatele spedičních a logistických služeb na světě, jsme hovořili s generálním ředitelem společnosti Schenker v České republice ing. Petrem Lelkem.

„Jak hodnotíte loňský rok z hlediska hospodaření firmy?“

„Uplynulý rok lze hodnotit velmi pozitivně, a to nejen z pohledu porovnání s plánovanými objemy, ale i z pohledu upevnění pozice společnosti na trhu především v oblasti logistiky. Logistika zaznamenala nárůst obratu ve výši 45 procent, přičemž celkově společnost navýšila svůj obrat o 16 procent, a překročila tak o 60 miliónů Kč hranici jedné miliardy bez vlivu přefakturací cla a DPH. Přes výrazné investice v oblasti informačních systémů a technologií a komunikací, zavedení nového systému odměňování a výrazné nárůsty nákladů na vzdělávání zvýšila společnost ukazatel EBIT o 52 procent na 72 miliónů Kč.“

„Jak se v loňském roce vyvíjel objem přeprav v jednotlivých segmentech (letecká, námořní, pozemní)?“

„Úsek pozemních přeprav zaznamenal oproti roku 2001 dvacetipro­centní nárůst. Vedle zvýšení četnosti odjezdů kamiónů do a z většiny zemí – za zmínku stojí například sběrná linka do Itálie, kde díky restrukturalizaci realizujeme denní odjezdy do tří italských terminálů – se nám podařilo výrazně zvýšit rychlost a komfort služeb pro významné zákazníky rozšířením služeb v oblasti sledování zásilek zavedením tzv. ‚advanced tracking‘. Redukcí počtu dodavatelů přibližně na jednu osminu a vytvořením strategických partnerství se stávajícími dodavateli došlo k výraznému zvýšení kvality služeb a zlepšení kontroly nákladů.

K úspěchům společnosti Schenker značnou mírou přispěla i divize námořních a leteckých přeprav, které se podařilo dosáhnout významného meziročního nárůstu (v tržbách +17 procent). K významnému zvýšení výkonů došlo především díky neustálému zvyšování kvality služeb ve spolupráci se zahraničními partnery v síti Schenker, zvyšování exportního podílu v letecké dopravě a zavádění nových produktů – rád bych připomněl úspěšné zavedení námořní sběrné linky z Dálného východu přímo do České republiky a rozšíření sběrné služby o další přístavy v Číně, Japonsku, na Tchaj-wanu, v Jižní Koreji, na Filipínách, v Malajsii a Indonésii.“

„Zaznamenali jste pokles leteckých přeprav po teroristických útocích na USA v roce 2001 a v průběhu války v Iráku?“

„Teroristické útoky v září roku 2001 znamenaly jak okamžité pozastavení letecké přepravy do/z USA, tak i následný pokles objemu v této relaci. Vedly také k zavedení bezpečnostního příplatku, který zvyšuje celkové náklady na leteckou dopravu.Nicméně situace se postupně normalizovala a dnes se dá říci, že po téměř dvou letech lze důsledky spatřovat především v oblasti bezpečnosti letecké dopravy.

Obdobný efekt měl i vojenský konflikt v Iráku. Během války i po ní byla uzavřena některá letiště v této oblasti, letecké společnosti rušily jednotlivé lety a dočasně i některé linky a došlo k okamžité aplikaci War Risk Surcharge. Nicméně i zde se situace z hlediska přepravy po ukončení bojů poměrně rychle znormalizovala. V obchodní činnosti však stále pociťujeme důsledky, neboť někteří zákazníci z oblasti Blízkého a Středního východu se odmlčeli nebo začali obchodovat s jinými komoditami, momentálně potřebnějšími či atraktivnějšími. Tento propad se týká i tradičních českých vývozních komodit, skla a bižuterie.

Logistika zaznamenala nárůst obratu ve výši 45 procent, přičemž celkově společnost navýšila svůj obrat o 16 procent, a překročila tak o 60 miliónů Kč hranici jedné miliardyNesmíme však zapomenout ani na ekonomické problémy, které letecké dopravě přináší i současná epidemie SARS, a to převážně na asijských linkách.“

„Jak výrazně se změnila celní nařízení USA pro námořní spedici? Zkomplikovalo to činnost vaší společnosti?“

„Nebyla to změna v pravém slova smyslu, čímž samozřejmě nechci v žádném případě podceňovat význam těchto nových nařízení či pracnost spojenou s jejich zavedením do praxe. V naší každodenní práci byl tento krok vnímán spíše jako výrazné urychlení, další rozšíření a absolutní důslednost informací týkajících se zboží importovaného do USA a ve způsobu avizování tamějším celníkům. Speditér (a v námořní přepravě to snad platí dvojnásob) je člověk flexibilní, zvyklý přijímat jakékoli změny velmi rychle a operativně na ně reagovat. Hrdě přiznáváme i fakt, že právě naše společnost byla mezi prvními, které se samy přihlásily k rychlému aplikování změn.

V obchodní činnosti stále pociťujeme důsledky války v Iráku, neboť někteří zákazníci z oblasti Blízkého a Středního východu se odmlčeli nebo začali obchodovat s jinými komoditami Samotné zavedení těchto nových nařízení do praxe by se samozřejmě neobešlo bez odpovídajícího technického zabezpečení. A na tomto poli sehrála klíčovou roli především připravenost našich kolegů v USA, jejich těsný kontakt a koordinace problematiky s celními orgány od samého počátku vyhlášení uvedených změn. Naše úloha, tedy úkol společnosti Schenker v České republice a ve všech ostatních zemích, kde naše společnost působí, pak následně spočívá v jejich stoprocentní implementaci do stávajících přepravních procedur.“

„Nabízíte novou sběrnou službu z Dálného východu. Jaké jsou ohlasy ze strany zákazníků?“

„Po roční zkušenosti s dopravou sběrných zásilek z Dálného východu můžeme říci, že zájem našich zákazníků o tuto službu neustále roste. Svědčí o tom zvýšení četnosti odjezdů (minimálně jednou týdně) a především přechod z 20’ na 40’ kontejnery. Každý zákazník je pro nás důležitý, a proto se mu snažíme individuálním přístupem ke každé zásilce poskytnout co nejvýhodnější ceny a podmínky.“

„Připravujete nějaké další nové služby v letošním roce?“

„Ve druhé polovině letošního roku bychom chtěli našim zákazníkům nabízet ve větší míře vnitrostátní přepravy jak celovozových, tak především kusových zásilek, včetně expresních služeb. Firma postupně vytváří vlastní tuzemský distribuční systém, jehož základem jsou zásilky našich zákazníků ze všech oblastí mezinárodní přepravy. Rádi bychom však tuto službu nabízeli na českém trhu i samostatně, respektive nezávisle na ostatních produktech.

V naší každodenní práci bylo zpřísnění celních nařízení v USA vnímáno spíše jako výrazné urychlení, další ozšíření a absolutní důslednost informací týkajících se zboží importovaného o USA oblasti leteckých přeprav je novinkou proclívání leteckých zásilek do USA před odletem z Evropy. Zásilka ‚doletí‘ a už se rovnou doručuje.“

„O jaké světové oblasti mají čeští zákazníci největší zájem?“

„Jakožto zasilatel nabízející zajištění všech druhů přeprav do/ze všech částí světa de facto kopírujeme geografické rozložení exportu/importu celé České republiky.

Co se týče exportu, v popředí tedy samozřejmě stojí Evropská unie s dominujícími oblastmi jako Německo, Rakousko, Benelux, Francie, Velká Británie či Švédsko a Finsko. Zcela převažujícím druhem dopravy je stále silniční nákladní doprava.

V oblasti importu rovněž dominují země Evropské unie, ale zejména v oblasti spotřebního zboží je významná oblast jihovýchodní Asie, odkud importujeme jak celokontejnerové, tak i kusové zásilky, jak jsem o tom již hovořil.“

„Očekáváte nárůst konkurence po vstupu České republiky do Evropské unie?“

„Jelikož trh poskytovatelů komplexních logistických služeb s ucelenou sítí poboček po celém světě, kam patříme, je v důsledku již probíhající globalizace a fúzování velmi omezen a těch několik hráčů má již zastoupení i na českém trhu, neočekáváme po vstupu do EU na tomto poli nárůst konkurence.

V oblasti leteckých přeprav je novinkou proclívání leteckých zásilek do USA před odletem z Evropy.. Nicméně ve službách, které poskytujeme, se často dostáváme do konkurence také na jiných, specializovaných trzích, kde pak rovnocenně soupeříme, ať už s velkými dopravci či se specialisty na skladování a distribuci. V tomto případě se domnívám, že očekávání rychlejšího nárůstu české ekonomiky zatraktivní tento trh i pro dosud ‚spící‘ zahraniční hráče a ti se pokusí ukrojit si zde svůj krajíc.“

(mna)

www.schenker.cz

spinner