20. srpna 2012
V červenci začala Česká pošta v Praze rozvážet zásilky elektromobilem Peugeot iOn. Automobil i s dobíjecí stanicí jí do testovacího provozu poskytla společnosti ČEZ. Česká pošta jej využívá pro běžný rozvoz zásilek v centru hlavního města.
„Česká pošta se určitě nebrání celosvětovému trendu, kterým je postupná náhrada klasických pohonných hmot. Máme nejrozsáhlejší vozový park v zemi, je tedy logické, že zároveň hledáme cesty k možným úsporám při vyšší efektivitě využití vozidel. Pro městský provoz s krátkými pojezdovými trasami může být elektromobil řešením. V testovacím provozu proto chceme vyzkoušet, kolik kilometrů je v reálném prostředí schopen dojet, důležité jsou pro nás jeho celkové provozní náklady. O širším využití však lze uvažovat až s rozvojem, tedy dostupností dobíjecí sítě,“ uvedl ředitel sekce řízení dopravy České pošty Patrik Zeithaml.
Vzájemně výhodná spolupráce
Výhody spolupráce mezi zásilkovou a energetickou společností jsou podle představitelů České pošty vzájemné. Zatímco Česká pošta může získávat zkušenosti při využívání elektromobilu, pro ČEZ představuje nasazení vozidla v každodenní praxi cenný zdroj dat.
„U našich aut například sledujeme, kolik kilometrů ujedou na jedno dobití a v jakých cyklech se dobíjí. Zejména součinnost elektromobilu s našimi dobíjecími stanicemi je pro nás klíčová – každý elektromobil se v ulicích chová jinak, většinou podle hustoty provozu, a od toho se odvíjí také celková spotřeba. Proto jsme České poště poskytli také dobíjecí stanici a čip, který umožní dobíjení. Pracovníci pošty totiž budou v autě jezdit každý den a takovou aktivitu musíme sledovat. Jsme si jisti, že získaná data budou důležitá pro rozvoj infrastruktury dobíjecích stanic,“ řekl manažer útvaru čisté technologie společnosti ČEZ Tomáš Chmelík.
V zahraničí jsou elektromobily běžnější
Zatímco zásilkové společnosti v České republice využití elektrických vozidel teprve testují, v zahraničí to již začíná být běžná součást poštovní přepravy. Například Norská pošta používá pro doručování zásilek elektrické dodávky více než rok. V ulicích Osla jezdí už několik desítek elektrických vozidel Ford Transit a podle posledních informací se jejich počet brzy dále zvýší.
Doručování balíků elektromobilem je oblíbené také v Londýně. Poplatky za vjezd do centra této metropole totiž nemusí platit majitelé elektromobilů. Právě proto se již dříve v britském hlavním městě několik zasilatelských firem rozhodlo pro svou práci testovat elektrické dodávky. Například mezinárodní společnost FedEx se v Londýně zaměřila na zkušební provoz modelu Nissan NV200 EV.
Ve Velké Británii využívají elektromobily pro doručování zásilek i další firmy. Například společnosti TNT, DHL nebo Royal Mail si pro tyto účely pořídily vozidla značky Smith Newton od výrobců Smith Electric Vehicles a Avia Ashok Leyland. Stejný typ elektrického nákladního vozidla testuje také společnost ČEZ.
S elektrickou dodávkou jezdí také pracovníci Kanadské pošty, kteří používají Navistar eStar. Vozidlo na jedno dobití ujede téměř 180 kilometrů a uveze až 2,3 tuny nákladu. O elektromobily rozšířila vozový park také pošta v Japonsku, která pro rozvoj balíků a dopisů používá i hybridní automobily.
(pat) www.cpost.cz