16. září 2016, Martina Vampulová
Jedním z nejdůležitějších trendů současné logistiky je Průmysl 4.0, tedy zavádění automatizace a digitalizace do praxe. Podle vedoucího logistických řešení Gebrüder Weiss Slovensko René Stranze je důležité postupovat ve smyslu tohoto trendu, ale přitom je třeba zacházet velmi opatrně se zákaznickými daty, která mají obrovskou hodnotu.
Společnost Gebrüder Weiss považuje udržitelný rozvoj za jeden z pilířů interní strategie, jak si udržet přední místo na trhu. V posledních letech se specializuje zejména na oblasti high-tech a automotive, kde se jako první uplatňují právě principy Průmyslu 4.0 nejčastěji. Momentálně proto vedení firmy pracuje na spuštění nového WMS systému, se kterým ještě více zefektivní svou práci, protože bude moci jednodušeji řídit svůj servis v oblasti vychystávání. Z hlediska řešení IT technologií pracuje firma na řešení, pomocí něhož by své partnery mohla připojit na cloud, a tak provozovat IT systém levněji.
Zákazníci vyžadují transparentnost a rychlost
Podle vedoucího logistických řešení Gebrüder Weiss Slovensko René Stranze uživatelé logistických služeb kladou důraz hlavně na tři základní kritéria – transparentní dodavatelský řetězec, cloudové úložiště dat realizovat tak, aby měl zákazník data kdykoliv k dispozici, a maximálně zkrátit trasy dodávky a tím i čas potřebný k doručení.
V Gebrüder Weiss vědí, jak fungují budoucí technologie v logistice, již dnes. Velmi dobře to lze ilustrovat na sledování zásilek, které je možné i prostřednictvím mobilního telefonu. „Koncoví příjemci chtějí vědět, kdy bude jejich zboží doručeno. Proto se snažíme vytvořit pro ně řešení ve formě aplikací tak, aby viděli, kde se jejich zásilka nachází, kdy bude doručena a kdy musí být doma, aby si ji mohli převzít. Díky našemu novému WMS systému tuto možnost máme. Přímo ze skladu dokážeme zákazníkovi poskytnout informaci o tom, kde se jeho zásilka nachází, resp. zda jsme ji už začali zpracovávat. Celý proces probíhá následovně: zákazník si objedná zboží v online shopu, například mobilní telefon. Objednávka se následně přehraje do našeho WMS. My posuneme objednávku do skladu a v té chvíli dostane zákazník první zprávu, že se jeho objednávka zpracovává. Telefon se pak zabalí a připraví k přepravě. Tehdy zákazník dostane další informaci a ví, že jeho zásilka je připravena k přepravě. Dostane SMS nebo telefonické avízo, kde zjistíme, jestli můžeme zásilku doručit například již zítra, kam ji máme doručit, kdy ho zastihneme doma. Zákazník může sám ovlivňovat doručení. Pokud v ohlášené době není doma, může požádat o doručení v následující den, například mezi 9. a 12. hodinou. To znamená, že zákazník si může čas doručení určit sám. A my se postaráme o to, abychom balíček doručili tehdy, když bude zákazník doma,“ popsal René Stranz.
Logistiku čekají v příštích letech obrovské výzvy. V první řadě se očekává změna principů řízení a toku výroby. Simulace procesů a optimalizace logistických procesů se již dnes stává samozřejmostí a k tomu je třeba připočíst technologické změny v obslužných zařízeních. Jednoznačná identifikace komponent a v libovolném čase okamžitý přehled o potřebách a stavu zásilky budou v budoucnu naprostou samozřejmostí.
(mna)