6. dubna 2014
V polovině března se uskutečnilo zasedání Pracovní skupiny pro podvody v dopravě Svazu spedice a logistiky ČR. Po zasedání jsme se na jejího předsedu Ing. Luboše Mervarta obrátili s několika otázkami.
„Zlepšila či změnila se v loňském roce bezpečnostní situace při přepravě nákladů pro dopravce a speditéry? Jak k tomu přispěla Pracovní skupina pro podvody v dopravě SSL ČR?“
„Podle spedičních databank, zasílatelských svazů (SSL ČR a ZLZ SR) i podle kusých informací policie v roce 2013 počet zásilek ukradených tzv. fantómovými dopravci (dochází ke zcizení identity dopravce), meziročně poklesl, a to mimo jiné z důvodů:
- většího dodržování bezpečnostních pravidel formulovaných v rámci Pracovní skupiny pro podvody v dopravě zasílateli, tj. důsledné ověřování dokladů a informací o dopravcích,
- činnosti spedičních databank (Raal, TimoCom, Trans.EU) v oblasti prevence, spolupráce se speditéry, dopravci a policií ČR,
- prohloubení spolupráce se ZLZ SR v oblasti poskytování informací a výměny zkušeností,
- zlepšujícího se přístupu policie (organizačně, technicky, komunikačně).
Nepodařilo se však pokročit například s ověřováním pojistných smluv odpovědnosti dopravců českými pojišťovnami. Po přechodném zlepšení současný přístup některých pojišťoven ke zlepšení situace nenapomáhá, rovněž ani usnesení okresního státního zastupitelství o odložení trestního oznámení pojišťovny na dopravce, který předložil spediční firmě zfalšované osvědčení o pojištění. Podle státního zastupitelství se nejedná o trestný čin. Vyvíjejí se i jiné formy podvodů, kdy jsou stávající bezpečnostní pravidla speditérů neúčinná.
Kvůli nezájmu ministerských úředníků se nepodařilo navázat efektivní kontakt s ministerstvem dopravy. Česká republika má více než roční skluz proti nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1071/2009 se zřízením vnitro-státního elektronického registru podniků silniční dopravy a jeho propojením s celoevropským regis-trem. Závažné nedostatky přetrvávají ve spolehlivosti evidence RZ v databázi ČKP – i to by v případě ochoty státu mohlo být jiným způsobem řešeno prostřednictvím ministerstva dopravy. Přes snahu Policie ČR zůstávají její přeshraniční možnosti stále velmi omezené.
Patrně i z těchto důvodů od počátku letošního roku četnost podvodů opět výrazně narostla. To by měl být dostatečný podnět pro speditéry, dopravce, státní správu i pojišťovny začít tuto problematiku radikálně řešit – ne se pouze alibisticky schovávat za některé zákony (především zákon o ochraně osobních údajů) a za nedávné politické hrátky při obsazování postů na ministerstvu dopravy. Neustálé odůvodňování, proč něco nelze udělat, místo snahy o řešení problémů pouze dalšímu rozšiřování podvodů nahrává.“
„Co Pracovní skupina pro podvody v dopravě SSL ČR připravuje pro letošní rok?“
„Má-li mít společné úsilí o minimalizaci podvodů v kamionové dopravě smysl, musí další kroky směřovat k odstranění přetrvávajících rezerv:
- i přes aktuální neochotu českých pojišťoven vyvinout další úsilí o jiný pohled pojišťoven na spolupráci při ověřování pojistných smluv,
- spolupráce s policií přináší zatím ovoce v podobě zrychlení informací o ztracených zásilkách a rychlejší reakce policie včetně lepšího využití technických možností policie.
Celý proces je nutno zefektivnit s cílem dosáhnout včasného a účinného zužitkování preventivních informací tak, aby chystanému podvodu bylo včas zamezeno, a to včetně odhalení skutečných pachatelů a nejen v lepším případě nastrčených loutek,
- s tím souvisí i přeshraniční rozměr celé problematiky, kterému bude nutno věnovat větší pozornost, a to jak na straně speditérů, tak na straně policie,
- rezervy jsou v popularizaci preventivních opatření na straně speditérů a taktéž v osvětě u odesílatelů zásilek.“
Dopravní noviny sledují situaci v této velmi citlivé oblasti. O aktuálním vývoji informujeme průběžně, v některém z příštích čísel přineseme další informace.