2. února 2015
„Jak jako speditéři hodnotíte rozhodnutí Emirates SkyCargo, že od února zavedou pro trasy z a do Evropy jednotný tarif bez palivových a dalších příplatků? Co konkrétního vám to přinese?“
„Z počátku to nejspíš přinese určitý chaos při porovnávání cen s jinými aerolinkami. Nicméně ceny all-in jsou již delší dobu na našem trhu, ať už v podobě různých časově omezených promo rates nebo na bázi ad hoc sazeb. Takže úplná novinka pro speditéry to není a zásadní problémy to nezpůsobí. Nový tarif Emirates může přinést například zjednodušení tvorby cenových nabídek pro konečné zákazníky. Ale nejspíš až v momentě, kdy tento krok budou následovat i další velké společnosti. Do té doby to bude stejně nepřehledné jako v nedávné době, kdy letecké společnosti začaly postupně, jedna po druhé, zavádět účtování palivového a bezpečnostního příplatku z ,chargeable‘ hmotnosti.
Rád bych v této souvislosti zmínil ještě jednu věc. V minulosti, když stoupaly ceny paliva směrem nahoru, většina aerolinek okamžitě oznamovala zvyšování palivových příplatků. Nyní, když jdou ceny opačným směrem, nejsou jejich jinak pružné reakce pochopitelně tak samozřejmé. Zdá se, že Emirates svým revolučním krokem reagují právě na tento aktuální problém s rychle padající cenou paliva. Oni v podstatě zmrazili prosincovou výši palivového příplatku a přičetli ho společně s bezpečnostním příplatkem ke stávajícím sazbám. Tím pádem už nemusí reagovat na další snižování ceny paliva. Už teď je zřejmé, že nový tarif Emirates platný od února přináší v podstatě zvýšení cen. Otázkou je, co to v konkurenčním boji udělá s Emirates v případě, že se ostatní společnosti nepřidají a palivo půjde ještě níž.
Pro nás speditéry bude jakékoliv další sjednocení podoby tarifů vítané. Přineslo by to jistě i větší přehled pro koncové zákazníky, ať už u jednorázových cenových nabídek, tak hlavně u složitějších a dlouhodobějších tendrů.“
(pat)