Logistika očima výrobce

ZKL Bearings otevřel nový sklad a optimalizuje logistiku

ZKL Bearings otevřel nový sklad a optimalizuje logistiku

Tradiční český výrobce valivých ložisek ZKL Brno si logistické procesy zajišťuje vlastními silami a na spolupráci s partnery spoléhá pouze u přepravy výrobků k zákazníkům. Logistiku má v koncernu na starosti obchodní organizace ZKL Bearings CZ, která do spuštění provozu nového centrálního skladu využívá dvou logistických center, v Brně a Klášterci nad Ohří.

ZKL Bearings CZ zajišťuje logistické procesy prostřednictvím vlastního odděle-ní logistiky. Podnikoví logistici zodpovídají za nákup, skladování a distribuci hotových výrobků zákazníkům. „Pro logistiku zatím nevyužíváme externí firmu,“ řekl manažer logistiky ZKL Bearings CZ Andrej Klim. „Uvažujeme sice o výhodách outsourcingu, ale nic konkrétního v této oblasti zatím neplánujeme,“ do­dal.

ZKL investoval 82 milionů Kč do logistiky

Současné využívání dvou skladů však přinášelo určité nevýhody, ze-jména z hlediska nákladů na provoz obou zařízení. Koncern proto začal loni budovat nový centrální sklad v Brně, který na počátku dubna zahájil činnost. Investice do skladu ve výši 82 milionů Kč se podle Andreje Klima vyplatí, firma ušetří a distribuce výrobků se díky soustředění na jedno místo urychlí. „Dosavadní způsob skladování a distribuce ze dvou míst podle mého názoru nebyl dlouhodobě udržitelný. Věřím, že nový centrální sklad bude mít pozitivní vliv jak na rychlost vychystání hotových výrobků zákazníkům, tak a i na snížení nákladů na skladování,“ řekl dále Andrej Klim.

Dodání zásilek zrychlí

Nově otevřený centrální sklad umožní společnosti ZKL optimalizovat logistické procesy a snižovat náklady. „S lepšími skladovými prostory a odpovídajícím moderním vybavením můžeme nyní zkrátit naši reakční dobu,“ pokračoval Andrej Klim. Zásilky jsou podle jeho slov velice různorodé, od několikakilogra­mových balíků až po celé kontejnery. Doručení jedné zásilky v České republice trvalo dosud do 24 hodin, nicméně pro doručení do zemí západní Evropy už bylo třeba zhruba tří až čtyř dnů. „Tyto časy nyní chceme zkrátit a nový sklad by nám v tom měl pomoci,“ řekl Andrej Klim. „Ale pokud by ani využití nového skladu a následná optimalizace logistických procesů neumožnily realizovat dostatečné zkrácení doručovacích časů, začneme vážně uvažovat o spolupráci s logistickou firmou. Samozřejmě budeme muset velmi dobře počítat, co by nám taková spolupráce přinesla,“ dodal. Ze závodu ZKL v Brně putují ložiska do celého světa. Pro mezinárodní přepravy využívá společnost různých dopravců a speditérů. Značná hmotnost kovových výrobků předurčuje při zásilkách mimo Evropu námořní kontejnerovou dopravu. V rámci České republiky putují zásilky ze ZKL k zákazníkům prostřednictvím jednoho dopravce, který poskytuje službu balíkových zásilek.

Počet přepravců se snížil

„Když jsem nastoupil do ZKL Bearings CZ, v podstatě jsme využívali zhruba deset přepravců, kteří pro ZKL Bearings CZ zajišťovali námořní přepravy. To nebylo ideální. Podařilo se mi tuto situaci optimalizovat podle teritorií a zákazníků, takže nyní využíváme tak pět až šest přepravců. Zákazníci po nás naštěstí nepožadují, abychom využívali konkrétního přepravce. Můžeme proto rozvíjet spolupráci s firmami, které mají zkušenosti a poskytují nám kvalitní služby,“ uzavřel Andrej Klim.

Pavel Toman

spinner