4. března 2020, čtk
4.3. - Město Ostrava by do několika týdnů chtělo mít jasno o dalším osudu společnosti Ekova Electric, která je dceřinou společností Dopravního podniku Ostrava. Věnuje se modernizaci a výrobě tramvají, trolejbusů a elektrických autobusů. Zájem o případný odkup společnosti mají dvě uskupení. Město ale stále rozhoduje o třech možných variantách dalšího fungování Ekovy. Řekl to dnes primátor Tomáš Macura.
"Před námi jsou v tuto chvíli tři varianty, které jsou rovnoprávné. Ekova v tomhle formátu, v jakém existuje, v tomto ekosystému nemůže dále fungovat," uvedl Tomáš Macura. Podle něj firma po roce 2020 nemá zakázky a je třeba řešit její budoucnost.
"Buďto ji zpětně pohltit do dopravního podniku a udělat z ní nějaké středisko údržby tak, jak kdysi vlastně vznikla, nebo se můžeme ještě nějak pokusit ji udržet. Ale to by znamenalo silnou redukci nákladů a likvidaci vlastního výzkumu a vývoje elektromobility nebo třetí možnost - využít aktuální poptávky všech výrobců kolejových vozidel, kteří mají zakázky na mnoho let dopředu a nemají kde to vyrábět," uvedl Tomáš Macura.
Podle něj by strategický investor mohl získat část nebo celou společnost. Vedení města chce zastupitelům předložit všechny tři tyto varianty doplněné o analýzu nákladů a přínosů každé z nich. Zastupitelé se dnes dohodli, že město uspořádá na toto téma speciální seminář.
Odkup Ekovy podle primátora zvažují dva zájemci. Macura uvedl, že jde o společnost Škoda Transportation a skupinu firem kolem podnikatele Jaroslava Strnada. "Nemohu ale zaručit, že tu závaznou nabídku dají. Prozatím si ověřují informace. Oba dva napsali, že mají zájem o 100 procent, ale to bude předmětem dalšího jednání," řekl. Podle primátora by případné závazné nabídky mohlo mít město k dispozici ještě v březnu, nejdříve v dubnu by pak zastupitelé mohli rozhodovat o dalším osudu společnosti.
Ekova Electric má 188 kmenových zaměstnanců, s agenturními jich je 220. Společnost byla založena v lednu 2011 jako stoprocentní dceřiná společnost Dopravního podniku Ostrava (DPO) vyčleněním jeho části. Důvodem bylo oddělení komerční činnost od provozování městské hromadné dopravy, jak to požadovala evropská legislativa. Už tehdy se hovořilo o tom, že město chce pro společnost hledat strategického partnera. Účetní hodnota vkládaného majetku DPO byla v roce 2011 zhruba 380 milionů Kč.
(čtk)
Foto: Ekova Electric