21. září 2021, čtk
21.9. - Dnes v podvečer se uskuteční první část dvoudenní on-line konference na téma kanálu Dunaj-Odra-Labe, na které budou odborníci hovořit o ekologických a ekonomických dopadech možné výstavby nákladného projektu. Konference se bude po oba dny konat od 17:00 do 18:30. ČTK to sdělil Jiří Kaňa, mluvčí neziskové organizace Arnika, která akci pořádá. Přípravu první části vodního koridoru na řece Odře mezi Ostravou a polskými hranicemi schválila vláda loni v říjnu. Tato etapa by měla stát zhruba 15 miliard korun.
"Účelem konference je probrat jak ekologické tak ekonomické dopady plánované výstavby kanálu Dunaj - Odra - Labe. Budeme se zaobírat tím, kolik to ve skutečnosti bude stát, srovnáním třeba s jinými druhy dopravy. V čem je co efektivnější, co je pro nás důležitější," řekl Jiří Kaňa. "Potom samozřejmě probereme dopady na územní rozvoj obcí. Už v dnešní době to silně dopadá na rozvoj obcí, které musí mít vyčleněné pozemky pro výstavbu tohoto kanálu," dodal. Odborníci se podle Arniky zaměří na to, jak moc lze spoléhat na fakta ve studii proveditelnosti, či zda by byl pro provoz koridoru dostatek vody.
Dnes večer vystoupí děkan Přírodovědecké fakulty Ostravské univerzity Jan Hradecký, který se věnuje tématům spojeným s říční krajinou a vodním hospodářstvím. Dále promluví Naděžda Johanisová z Katedry enviromentálních studií Masarykovy univerzity v Brně, která přednáší ekologickou ekonomii a zabývá se ekonomickými souvislostmi environmentálních a sociálních problémů. Třetím dnešním hostem bude Martin Kvizda z téže univerzity, který se specializuje na dopravní ekonomii. Martin Kvizda vede Institut pro dopravní politiku, ekonomii a geografii, společné pracoviště Masarykovy univerzity a Univerzity Karlovy.
Středečního programu se zúčastní expert na aplikovanou hydrobiologii a ekologii tekoucích vod Martin Rulík z Univerzity Palackého v Olomouci a ředitel Centra pro efektivní dopravu Petr Šlegr, který v minulosti mimo jiné působil na ministerstvu dopravy. Posledním hostem bude ekonom a člen expertní platformy KoroNERV Radim Dohnal.
Stát se při analýze projektu zaměřuje především na propojení Dunaje s Odrou, Labe zůstává v rezervě. Rozhodnutí vlády kritizovali opoziční politici, zástupci ekologických organizací, nesouhlas s projektem mimo jiné vyjádřili i zástupci Olomouckého kraje a přípravy loni odsoudily také desítky vědců. Stavbu kanálu naopak prosazuje prezident Miloš Zeman.
(čtk)
Ilustrační foto: Ministerstvo dopravy