1. února 2012
PRAHA 1.2. – Pracovníci Ředitelství vodních cest ČR a firmy WELL Consulting – zpracovatele dokumentace EIA pro projekt výstavby plavebního stupně Děčín – předali na konci ledna Ministerstvu životního prostředí doplněný materiál. Proces posuzování vlivů záměru výstavby klíčového jezu na Labi na životní prostředí tak pokračuje. V předkládaném materiálu byly reflektovány připomínky a podněty ze strany nevládních organizací, občanů i státních institucí.
V celém období doplňování dokumentace probíhala řada jednání s kritiky a odpůrci tohoto záměru a byla zajištěna řada nových informací a analýz. Doplněk obsahuje i nová data ve vazbě na hospodářskou recesi a krizi eurozóny. První verzi dokumentace pro proces EIA Ředitelství společně s firmou Well Consulting, která dokumentaci zpracovala, odevzdalo v srpnu roku 2010. Ministerstvo si květnu loňského roku vyžádalo její doplnění. Ředitelství vodních cest plánuje vybudovat na Labi poblíž Děčína plavební komoru s pohyblivým jezem, oboustranné rybí přechody a pozemní biokoridory kolem jezu. Vzniknout by měla také malá vodní elektrárna, která vyrobí elektrickou energii odpovídající spotřebě zhruba poloviny všech domácností v Děčíně.
Posudek vlivu na zmíněné území si již dříve vysloužil kritiku ekologů i ministerstva životního prostředí. Podle mluvčího ŘVC ČR Václava Straky ale nový posudek obsahuje například zpřesněnou kvantifikaci ovlivnění hladin nad a pod jezem, doplnění biologických dat nebo vymezení dosud chybně vymapovaných stanovišť. Vláda o stavbě rozhodla v roce 2005. Stavbu jezu ve variantě navrhnuté ŘVC v září 2010 podpořilo i děčínské zastupitelstvo. Pro souhlasné stanovisko tehdy hlasovalo 18 zastupitelů, čtyři se zdrželi. Arnika jejich rozhodnutí kritizovala proto, že o důležitém projektu rozhodovalo končící zastupitelstvo před komunálními volbami. Na německém Labi budou potřebné hloubky dosaženy regulačními a údržbovými opatřeními, ke kterým se SRN hlásí a opakovaně potvrdila, že je bude realizovat, ať už dopisem ministerské předsedkyně Angely Merkelové adresovaným premiérovi Petru Nečasovi, nebo ústy státního tajemníka spolkového Ministerstva dopravy Ferlermanna.
Vlastní jez by podle ŘVC stál kolem 4,2 miliardy korun a jeho stavba by se podle propočtů vrátila do deseti let. Vodní elektrárna, s jejímž vybudováním se také počítá, by stála zhruba jednu miliardu korun a měla by návratnost osm let. Jez u Děčína má zajistit, aby lodě s ponorem 1,4 metru mohly děčínský přístav používat 345 dní v roce. Návrh počítá s řadou opatření, která mají chránit vzácné živočichy a rostliny žijící v Labi a na jeho březích. Počítá s odbagrováním části zeminy a vytvořením umělých tůní a slepých ramen a založením lužního lesa. Toto území má prý být vhodné třeba pro život bobra evropského.