9. října 2013
BRNO (9.10.) – Česká železnice by potřebovala strategický dokument, který by ve formě vládního usnesení vymezil dlouhodobější perspektivu a fungování tohoto druhu dopravy. Momentálně existuje pouze takzvaná sektorová strategie, která je především seznamem předpokládaných investic do roku 2025. Podle náměstka pro modernizaci dráhy Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Mojmíra Nejezchleba je potřeba do vládního usnesení především zanést podporu pro stavbu vysokorychlostních tratí.
„Aktuálně máme slušné peníze na projektovou přípravu a na studie rychlých spojení. Je potřeba, aby existoval dokument, který bude závazný i pro další vlády. Aby nepřišla jiná vláda, která by všechno změnila," řekl Nejezchleb na semináři Železnice pro budoucnost v rámci brněnského veletrhu Eurotrans. Stavba tratí pro 200 kilometrů za hodinu a vyšší rychlosti je totiž otázka minimálně dalších tří desetiletí. SŽDC tak může tlačit na nového ministra dopravy, aby takový dokument předložil vládě. „Uvidíme, jak bude nové ministerstvo fungovat," podotkl Nejezchleb.
Potřeba dlouhodobého dokumentu vyplývá i z toho, že průměrná doba přípravy projektu je osm let a životnost infrastruktury 30 až 40 let. „Modernizace železnice je nutná, pokud se nemá zmenšovat její podíl na celkovém počtu přepravených cestujících, který je šest procent," uvedl ředitel odboru strategie SŽDC Marek Binko.
Zdůraznil, že nyní chybí nejen dlouhodobý strategický dokument celostátní železnice, ale ani kraje nemají jasnou představu. „Výjimkou je například jižní Morava, která už dlouhodobě ví, co by chtěla," zmínil Binko boskovickou či blažovickou spojku a odbočku z Hrušovan do Židlochovic. „Většina krajů však po nás chce investice, ale nedokážou garantovat dlouhodobý provoz na trati. Navíc nefunguje dobře komunikace mezi kraji a ministerstvem dopravy," zmínil problémy Binko.
(čtk)