28. dubna 2011
Tržby českých podniků železničního průmyslu se loni meziročně zvýšily zhruba o sedm miliard na 71 miliard Kč. Vyplývá to z údajů Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI). Podle prezidenta asociace Tomáše Ignačáka tak železniční průmysl po velkém propadu v roce 2009 opět registruje oživení trhu.
Valná hromada ACRI minulý týden v Praze konstatovala, že růst tržeb firem českého železničního průmyslu táhne jednoznačně export. Jeho podíl na tržbách se loni zvýšil z předloňských 38 na 41 procent. Počet zaměstnanců v železničním průmyslu se naopak snížil o 360, což vzhledem k rostoucím tržbám znamená, že se zvýšila produktivita práce. „Výsledky loňského roku jsou pro nás jistým impulsem a odrazem směrem nahoru, stále ale nedosahujeme čísel z roku 2008. Pokud jde o tržby, chybí nám ještě zhruba čtyři miliardy Kč,“ řekl Tomáš Ignačák.
Podle jeho slov však již jsou připraveny projekty zejména v oblasti výroby kolejových vozidel, které by letos mohly zajistit ještě lepší výsledky, než jakých dosáhl český železniční průmysl v loňském roce. „Co nám působí značné obavy je velmi snížený rozpočet Správy železniční dopravní cesty, který je ve srovnání s předchozími lety nižší prakticky o polovinu. To v kontextu s nižším rozpočtem celého Státníhofondu dopravní infrastruktury znamená nižší investice do dalšího rozvoje jak silniční tak železniční infrastruktury,“ upozornil Tomáš Ignačák.
Podniky získávají nové zakázky i v zahraničí
České firmy z oblasti železničního průmyslu se stále více prosazují v zahraničí. Svědčí o tom i zakázky pro letošní rok. „Některé podniky hlásí nové příležitosti v zahraničí, v Bělorusku, Turecku, Německu a dalších zemích jsou vypisovány další tendry. Nové investice oznámily i České dráhy,“ míní výkonná ředitelka ACRI Marie Alžběta Vopálenská.
K největším podnikům v oboru patří Škoda Transportation, která mimo jiné uspěla se svými pantografy na Ukrajině nebo tramvajemi v Lotyšsku. Evropským lídrem mezi výrobci kol je bohumínská společnost Bonatrans, jejíž produkce putuje z 95 procent na vývoz. Výrobce dieselových lokomotiv CZ Loko zase uspěl na ruském trhu, zabezpečovací zařízení firmy AŽD Praha slouží například v Srbsku.
České dráhy letos hodlají do nových vlaků investovat sedm miliard Kč. Část jejich peněz však zamíří do ciziny. Motorové jednotky pro regionální dopravu jim totiž ČD dodá polská firma Pesa.
Přesun peněz na silnici ACRI odmítá
Asociaci podniků českého železničního průmyslu se nelíbí plán ministerstva dopravy na přesun pěti miliard Kč ze železnice na silnice. Počítá s tím tak zvaná superstrategie rozvoje dopravní infrastruktury na příští léta. „Z dokumentu nevyplývá, kterých železničních projektů se tento přesun dotkne a jaké důsledky pro železniční dopravu i železniční průmysl by mohl znamenat. S ohledem na skutečnost, že operační program byl stanoven pro období 2007 až 2013 s dokončením staveb do roku 2015, lze předpokládat, že navrhovaná realokace se dotkne staveb, které jsou již ve značném stadiu přípravy,“ kritizovala ministerskou vizi Marie Alžběta Vopálenská. Přesun peněz je třeba ještě posvětit v Bruselu. ACRI se nyní snaží tento návrh zvrátit. Negativní stanovisko k Evropské komisi už podala také Asociace evropského železničního průmyslu.
Kterých staveb by se pak přerozdělení peněz mělo týkat, se zatím neví. Ministerstvo dopravy sestavilo předběžné seznamy silnic, které by měly být upřednostněny, a železnic, které by naopak měly počkat. Ovšem samo říká, že „z nich nelze vycházet“, protože konečné rozhodnutí padne až na základě důkladného porovnání efektivnosti projektů.
Tomáš Johánek