3. května 2014
Dva největší čeští železniční dopravci – RegioJet a LEO Express – oznámili minulý týden svůj úmysl vstoupit od poloviny prosince letošního roku na slovenský trh. RegioJet plánuje provozovat vlaky mezi Bratislavou a Košicemi, LEO Express chce do Košic prodloužit své vlaky z Ostravy. Oba dopravci plánují navázat spolupráci se slovenským státním dopravcem, společností ZSSK.
Trať z Bratislavy do Košic přes Žilinu je nejlukrativnější železniční trasou na Slovensku, v současnosti probíhá její modernizace. Vlakové dopravě mezi dvěma největšími slovenskými městy, která jsou od sebe vzdálena přes 400 kilometrů, nahrává skutečnost, že dosud nejsou propojena dálnicí. Na této trati v současnosti zajišťuje osobní vlakovou přepravu pouze státní ZSSK. „Plánujeme začít provozovat na trase Bratislava – Žilina – Košice až čtyři páry spojů a hodláme je provázat s linkou Žilina – Olomouc – Praha, kdy dosavadní spoj z Prahy končící v Žilině bude pokračovat do Košic,“ říká majitel společnosti RegioJet Radim Jančura.
Samozřejmostí budou moderní klimatizované vozy
Na provozování vlaků využije RegioJet moderní klimatizované vozy pro rychlost až 200 km/hod. se sedadly uspořádanými buď ve velko-prostorovém oddíle (třída Relax s moderními koženými křesly), v oddílových kupé pro šest cestujících (třída Standard) nebo ve speciálních Business kupé pro čtyři cestující – ideálními například pro cestování byznysmenů na jednání. RegioJet vlastní takových vozů téměř stovku a část z nich zajistí právě provoz vlaků na trase Bratislava – Žilina – Košice. Vlaky budou taženy vícesystémovými lokomotivami pro rychlost 160 km/hod. vybavenými vlakovými zabezpečovači Mirel a ETCS. Největší český soukromý železniční dopravce v segmentu osobní dopravy také počítá s možností široké spolupráce a korektními vztahy se ZSSK. Ty mají mezi sebou oba dopravci již od počátku fungování RegioJetu na slovenském trhu. RegioJet nabízí ZSSK mimo jiné provizní prodej svých jízdenek s obchodně zajímavou provizí a jednání o dalších oblastech spolupráce, které budou mít pozitivní ekonomický dopad pro ZSSK.
Do Košic budou zajíždět i černo-zlaté soupravy LEO Expressu
LEO Express plánuje na Slovensku provozovat dva páry souprav denně. Společně se ZSSK podal tento dopravce žádost o mezinárodní trasu z Prahy do Košic a dále vyjednává o případné užší spolupráci se slovenským národním dopravcem. „O trasu jsme zažádali společně se slovenskými partnery, respektujeme tak zvyklosti a konvence v evropské mezinárodní železniční dopravě. Jaký obchodní model pro vstup na tuto trasu zvolíme, v tuto chvíli ještě zvažujeme,“ řekl majitel a generální ředitel společnosti Leoš Novotný. Ve hře jsou tedy všechny scénáře vstupu – od komerční spolupráce obou dopravců až po podnikání na vlastní komerční riziko společnosti LEO Express. Podle Leoše Novotného je trasa Praha – Košice logickým krokem v expanzi společnosti LEO Express, jde totiž o prodloužení trasy Praha – Bohumín, na které dopravce v současnosti své vlaky provozuje. Přitom se prý jedná o velmi zajímavý dopravní trh. „Podle našich průzkumů se na trase pohybuje více než půl milionu cestujících ročně, a přitom nabídka vlakového spojení, jeho rychlost a především úroveň služeb je velmi slabá. V tomto se mají slovenští cestující určitě na co těšit,“ slibuje Leoš Novotný. Moderní černo-zlaté jednotky společnosti LEO Express by měly vozit cestující mezi českým hlavním městem a východoslovenskou metropolí dvakrát denně oběma směry. Konkrétní časy jsou předmětem jednání se správci infrastruktury v Česku i na Slovensku, dopravce má zájem vypravit vlaky z obou měst v ranních a odpoledních hodinách.
Tomáš Johánek