2. října 2013
PRAHA (2.10.) – Společenství evropských železničních a infrastrukturních společností CER je bezesporu nejvýznamnější železniční mezinárodní organizací, sdružující jak společností, zabývající se samotnou železniční dopravou, tak správce železniční sítě – manažery infrastruktury. Na valném shromáždění v Záhřebu byl zvolen pro další volební období nový řídící výbor. Pozici viceprezidenta obhájil generální ředitel SŽDC Jiří Kolář.
V pořadí padesáté valné shromáždění organizace CER se konalo 27. září v Zábřehu u příležitosti nedávného vstupu Chorvatska do Evropské Unie. Zajímavé je to, že Chorvatsko ve snaze co nejvíce vyhovět evropské legislativě rozdělilo svoji unitární železnici na tři nezávislé společnosti – Infrastruktura, Osobní doprava a Cargo. Valné shromáždění jednomyslně zvolilo na následující dva roky nového prezidenta a členy řídícího výboru (ŘV). Od 1. ledna 2014 bude prezidentem CER generální ředitel rakouských železnic (ÖBB Österreichische Bundesbahnen) Christian Kern, který nahradí dosavadního prezidenta Maura Morettiho, generálního ředitele italských železnic (FS Ferrovie dello Stato Italiane).
CER shromažďuje přibližně 80 železničních společností, jediným viceprezidentem ze zemí střední a východní Evropy je generální ředitel SŽDC Jiří Kolář. Ostatními viceprezidenty budou: Francouz Guillaume Pepy (GŘ SNCF), Němec Rüdiger Grube (GŘ DB) a Švýcar Andreas Meyer (GŘ SBB). Členy ŘV pak Mauro Moretti (FSI), Ilona Dàvid (MÁV), Roger Cobbe (ATOC), Crister Fritzson (ASTOC/SJ), Jakub Karnowski (PKP), Oliver Wolf (VDV), Dušan Mes (SŽ), a Timo Huges (NS).
Odcházející prezident Moretti ve svém projevu shrnul činnost organizace během let 2009 až 2013; Evropa v tomto období zpracovala množství nařízení a směrnic ovlivňujících železniční sektor a CER k nim vydal celkem 96 oficiálních stanovisek s cílem hájit zájmy svých členů. Jedná se například o nařízení týkající se práv cestujících (nařízení (EC) 1371/2007), plán na rozšíření systému ERTMS, nařízení týkající se nákladních koridorů (nařízení (EU) 913/2010) a nový strategický dokument Bílá kniha dopravy, nový plán pro transevropskou železniční síť a jeho finanční zajištění pomocí evropského železničního propojeného prostoru (CEF Connecting Europe Facility), revize směrnice „Eurovignette“ (2011/76/EU), revize Prvního železničního balíčku (2012/34/EU) a příprava čtvrtého železničního balíčku.
Nadále se CER zaměří zejména na spolupráci s evropskými institucemi při dokončení finálního textu čtvrtého železničního balíčku. V neposlední řadě bude spolupracovat při novém návrhu o obřích nákladních kamionech (Megatrucks) a finančním rámci rozpočtového období 2014 až 2020.