3. února 2011
Interní testy nového zabezpečovacího zařízení RADIOBLOK RBA-10 spustil přední český výrobce zabezpečovací techniky na železnici, společnost AŽD Praha. Systém je určen pro vedlejší jednokolejné tratě, na nichž bezpečnost železniční dopravy zajišťují ve velké míře pouze lidé, což představuje značný rizikový faktor.
Zkouška probíhá na trati 197 mezi Číčenicemi a Volary, kde se v minulosti udály vážné železniční nehody. RADIOBLOK technickými prostředky brání vydání vzájemně kolizních povolení, jízdě vlaku a posunu bez povolení. Navíc za pomoci systému GPS provádí kontrolu nad jízdou strojvedoucího v povolené části trati. Pokud vyjede mimo povolenou oblast, systém strojvedoucího akusticky varuje a vlak automaticky nouzově zastaví.
Minimální požadavky na úpravu infrastruktury
RADIOBLOK AŽD vyvinula v úrovni nejvyššího bezpečnostního standardu. Má minimální nároky na úpravu infrastruktury (kolejí, výhybek, přejezdů, návěstidel a podobně), protože technické prostředky a inteligence jsou nainstalovány hlavně na hnacích vozidlech. Právě proto je systém vhodný pro vedlejší tratě, kde by byla instalace klasických zabezpečovacích technologií ekonomicky nerentabilní.
Celý systém se skládá z Radioblokové centrály, kterou ovládá dispečer z Jednotného obslužného pracoviště, a Radioblokového terminálu vozidla, který je instalován na hnacím vozidle.
Strojvedoucí může na trať vyjet až poté, co mu dispečer elektronicky, prostřednictvím veřejné rádiové datové sítě GSM, povolí jízdu ve vymezené části trati. V každé stanici strojvedoucí pošle odhlášku zadáním číselného kódu stanice, aby potvrdil pozici, kterou navíc nezávisle kontroluje i systém GPS. V případě jakéhokoliv selhání strojvedoucího a opuštění povolené oblasti RADIOBLOK vlak zastaví.
Ověřovací provoz potrvá přibližně rok
RADIOBLOK, který na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně získal výroční cenu ACRI (Asociace podniků železničního průmyslu), byl nejprve nainstalován na trať 197 Číčenice – Volary, protože právě na ní se chybou lidského činitele odehrály dvě vážné železniční nehody. Interní testy RADIOBLOKu jsou naplánovány do května. Následně nové zabezpečovací zařízení přejde do ověřovacího provozu, který potrvá zhruba rok. „Až poté Správa železniční dopravní cesty může dát pokyn k jeho instalaci na vedlejší jednokolejné tratě, kde jsou zvýšená bezpečnostní rizika,“ uvedl generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle.
n