SŽDC

Kácení kolem tratí zvyšuje bezpečnost, pomohlo i při námraze

Kácení kolem tratí zvyšuje bezpečnost, pomohlo i při námraze

Pády stromů na koleje a v případě elektrizovaných tratí také na trolej představují významný negativní zásah do železničního provozu. Od nečekané překážky v kolejišti hrozí nejen poškození drážních vozidel, ale především zranění osob, které v nich cestují.

SŽDC jako správce železniční infrastruktury proto během roku, a to zejména v období vegetačního klidu, pravidelně odstraňuje nebezpečné dřeviny nebo jejich části podél železnice. Stromy, které mohou ohrozit pravidelnou drážní dopravu, rostou jak přímo v obvodu dráhy (tedy na pozemcích spravovaných SŽDC a zpravidla pět až deset metrů od osy krajní koleje), tak na okolních pozemcích cizích vlastníků, které spadají do tzv. ochranného pásma dráhy. „SŽDC má ze zákona povinnost provozovat dráhu pro potřeby plynulé a bezpečné drážní dopravy. V obvodu dráhy tak má plné právo pokácet strom, který ji může ohrozit. Statistiky dokládají, že prakticky každý strom, který může dopadnout do provozované dráhy, představuje bezpečnostní riziko. Vedle toho jsou zřejmá ohrožení i jinde, např. v omezení rozhledových poměrů na přejezdech nebo ve viditelnosti návěstidel,“ říká náměstek pro provozuschopnost dráhy SŽDC Bohuslav Navrátil.

Bezpečnost musí být na prvním místě

Z pohledu SŽDC jde v první řadě o bezpečnost cestujících a vlakového personálu. Od února letošního roku se v případě kácení v obvodu dráhy řídí interním metodickým pokynem, který vychází z platných právních předpisů, především ze zákona o dráhách. Správnost tohoto přístupu nedávno potvrdil i nezávislý posudek z akademického prostředí. V tomto ohledu má SŽDC plnou podporu i ze strany Ministerstva dopravy ČR a Drážního úřadu. Uvedený přístup, který má předcházet mimořádným událostem způsobeným spadlými stromy, se však nesetkal s pochopením ze strany resortu životního prostředí, především příslušného ministerstva a České inspekce životního prostředí (ČIŽP). Tyto orgány mají tendenci kácení rizikových stromů všemožně omezovat, a v podstatě se tak snaží bránit zajišťování našich povinností, které jsou jasně dané zákonem o dráhách. Přitom nenesou žádnou odpovědnost v případě mimořádné události, protože ta bude vždy na provozovateli dráhy, tedy SŽDC. Situace dospěla již tak daleko, že ČIŽP brání například údržbě vegetace při zajišťování požadovaných rozhledových poměrů na železničních přejezdech. K tomu využívá i pomoc Policie ČR. Takový přístup se ale míjí s opakovanými proklamacemi o zajištění bezpečnosti na železničních přejezdech…

Počasí potvrdilo správnost rozhodnutí

Koncem letošního října proběhla údržba vegetace také v obvodu regionální dráhy Kostelec u Jihlavy – Slavonice. Součástí prací byla i část železniční tratě při jejím průchodu městem Dačice, která se vyznačuje poměrně strmým svahem, na němž rostlo několik stromů ohrožujících bezpečnost dráhy. Ty nebyly vysazeny cíleně, jednalo se o zeleň vzniklou přirozeným vývojem, někdy též označovanou jako náletová vegetace. V kombinaci se špatným zdravotním stavem většiny stromů (např. vnitřní hniloba), jejich častým nakloněním do provozované dráhy, značným sklonem terénu a mj. také faktem, že bránily viditelnosti na návěstidla, byla naplněna hrozba škody značného rozsahu. V médiích se následně rozpoutala diskuse, zda SŽDC měla v Dačicích provést kácení v takovém rozsahu. Dokonce se objevily informace o hrozbě až milionové pokuty. Počasí prvních prosincových dní ale beze zbytku potvrdilo správné a včasné načasování zásahu SŽDC spojeného s kácením rizikových stromů a keřů. V době, kdy prakticky všechny železniční tratě v Kraji Vysočina „stály“ nebo po nich jezdily vlaky pouze v omezeném rozsahu a s větším či menším zpožděním, trať do Slavonic byla díky odpovědné údržbě plně provozuschopná.

Kolem tratí se jenom nekácí

SŽDC nad rámec svých základních povinností usiluje o zlepšení druhového zastoupení stávajících dřevin v okolí některých tratí. V letošním roce proto odstartovala projekt s pracovním názvem Zelené zásněžky, který je spolufinancován z Operačního programu Životní prostředí. Jeho cílem je vysadit nové druhy dřevin nízkého vzrůstu, zejména vhodných druhů keřů, které vytvoří pás nízké vegetace. Ten nebude v budoucnu ohrožovat drážní provoz, současně však bude působit jako přirozená bariéra proti případnému zavátí tratí sněhem. Pro výsadbu na hranici obvodu a ochranného pásma dráhy byly vybrány dva regiony. Ke Kraji Vysočina se v příštím roce přidají také vybrané tratě Karlovarského kraje. Jen na Vysočině vysadí SŽDC téměř 9000 kusů keřů spolu s 240 ovocnými stromy a 441 neovocnými odrostky.

Pavel Tesař

spinner