27. listopadu 2012
PRAHA (27.11.) – Ministerstvo dopravy chce v nejbližší době navrhnout postupné úpravy platby za železniční dopravní cestu tak, aby se vyrovnaly sazby, které nyní platí dopravci v osobní a v nákladní dopravě. Znamená to, že za osobní vlaky se bude platit více, za nákladní naopak méně. Na Žofínském fóru věnovaném železnici to prohlásil ministr dopravy Pavel Dobeš.
„V současné době máme významnou disproporci v ceně za užití dopravní infrastruktury pro osobní a nákladní dopravu," uvedl Dobeš. Nákladní železniční dopravci se na vybraném poplatku podílejí zhruba 90 procenty. V průběhu prosince ministerstvo představí materiál, který navrhne změnu poplatků. Nové tarify, které by rozdíl mezi osobní a nákladní železniční dopravou zmenšily, začnou platit nejdříve od ledna 2014.
Výše poplatku pro osobní dopravu by měla růst postupně po dobu dvou let. V roce 2016 úřad vyhodnotí, jestli se změny osvědčily a zda se povedlo na železnici převést více přepravovaného zboží. Ministerstvo podle Pavla Dobeše také plánuje pobídky pro dopravce, kteří prokazatelně zvýší objem zboží přepravovaného po českých železnicích.
České dráhy ani jejich konkurenti zatím nechtějí záměr komentovat, zvyšování cen za osobní přepravu se jim ale nelíbí. „Správa železniční dopravní cesty oznámila, že zdraží poplatek za užití dopravní cesty od července příštího roku. Pro osobní dopravu Českých drah to bude znamenat růst nákladů proti letošku o 135 milionů korun, a to jen za půl roku. Spolu s růstem cen nafty, elektřiny a dalších vstupů se nám meziročně zvýší náklady o téměř půl miliardy Kč," uvedl mluvčí ČD Radek Joklík.
Inspirací pro chystanou změnu úřad podle ministra vidí v Německu, kde se výše poplatku za využití kolejí neřídí tím, zda je dopravce využívá pro osobní, nebo nákladní dopravu, ale pouze podle ujetých kilometrů. Tímto přístupem se německý systém daleko více podobá výběru mýtného na dálnicích, dodal Dobeš.
Současný návrh by měl být prvním krokem k postupnému snižování nákladů pro nákladní dopravce působící na železnici. Poplatky by se podle Dobeše měly snižovat postupně a zároveň by se tím měly smazat rozdíly mezi Českem a okolními zeměmi, vůči kterým jsou tarify v tuzemsku vyšší.