17. prosince 2012
Ministerstvo dopravy připravuje zvýšení poplatku za použití železniční dopravní cesty pro osobní dopravu a snížení platby pro nákladní dopravce. Na Žofínském fóru o budoucnosti české železniční dopravy to minulý týden oznámil odstupující ministr dopravy Pavel Dobeš. Úřad podle něj plánuje i pobídky pro dopravce, kteří prokazatelně zvýší objem zboží přepravovaného po železnici.
„V současné době máme významnou disproporci v ceně za užití dopravní infrastruktury pro osobní a nákladní dopravu,“ uvedl Pavel Dobeš. Nákladní železniční dopravci se na vybraném poplatku podílejí zhruba 90 procenty. V průběhu prosince ministerstvo představí materiál, v němž navrhne změnu poplatků. Nové tarify, které by rozdíl mezi osobní a nákladní železniční dopravou snížily, ovšem začnou platit nejdříve od ledna roku 2014.Výše poplatku pro osobní dopravu by se měla zvyšovat postupně po dobu dvou let. V roce 2016 úřad vyhodnotí, jestli se změny osvědčily a zda se povedlo na železnici převést více zboží.
Osobní dopravci mají výhrady
České dráhy ani jejich konkurenti zatím nechtějí záměr komentovat, zvyšování cen za osobní dopravu se jim však nijak nelíbí. „Správa železniční dopravní cesty oznámila, že zdraží poplatek za užití dopravní cesty od července příštího roku. Pro osobní dopravu Českých drah to bude znamenat růst nákladů proti letošku o 135 milionů Kč, a to jen za půl roku. Spolu s růstem cen nafty, elektřiny a dalších vstupů se nám meziročně zvýší náklady o téměř půl miliardy Kč,“ uvedl mluvčí ČD Radek Joklík.
„Počkáme si na konkrétní návrh ministerstva dopravy, zatím k tomu nemáme podrobnější informace,“ reagoval mluvčí společnosti Leo Express Petr Kopáček. Upozornil nicméně na to, že stát by neměl železniční dopravu zatěžovat nadměrnými poplatky a náklady, které železnici znevýhodňují vůči silniční dopravě. Podle RegioJetu ze skupiny Student Agency je navrhované řešení diskriminační a zatěžuje všechny dopravce mimo České dráhy. „České dráhy, se kterými stát – tedy ministerstvo dopravy a kraje – uzavřely dlouhodobé smlouvy o provozování dotovaných vlaků bez výběrového řízení, toto dostanou vykompenzováno v dotacích,“ uvedl mluvčí firmy Aleš Ondrůj. Soukromí dopravci provozující osobní spoje bez dotací budou plně zatíženi a jejich podnikání to ztíží, dodal.
Inspirace v Německu
Inspirací pro připravovanou změnu úřad podle ministra našel v Německu, kde se výše poplatku za využití kolejí neřídí tím, zda je dopravce využívá pro osobní nebo nákladní dopravu, ale pouze podle ujetých kilometrů. Tímto přístupem se německý systém daleko více podobá výběru mýtného na dálnicích, dodal Pavel Dobeš. Současný návrh by měl být prvním krokem k postupnému snižování nákladů pro nákladní dopravce na železnici. Poplatky by se podle Pavla Dobeše měly snižovat postupně a zároveň by se tím měly smazat rozdíly mezi Českou republikou okolními zeměmi, kde jsou tarify nižší.
Ministerstvo dopravy už jednou neuspělo ve snaze zvýšit cenu za použití železniční infrastruktury pro regionální osobní dopravu, kterou objednávají jednotlivé kraje. Zvýšení cen, které mělo státu přinést zhruba sto milionů Kč a platit od letošního července, zakázal Drážní úřad.
(čtk)