4. srpna 2011
Realizace nařízení Evropské komise 913/2010 o prioritní železniční nákladní síti se pohnula kupředu: pro oba koridory (Rotterdam/Ant-verpy – Lyon/Basilej a Rotterdam/Antverpy – Janov) již zúčastněné země zřídily řídicí výbory. Na konferenci o budoucnosti evropských nákladních železničních koridorů v Antverpách to na konci června uvedl belgický ministr dopravy Etienne Schouppe.
Za potěšitelné v této souvislosti označil to, že členské státy navazují spolupráci nejen v rámci projektů koridorů, ale i při budování dalších částí sítě. „Je to další, velmi důležitý krok pro vytvoření skutečně funkční celoevropské železniční sítě,“ zdůraznil Etienne Schouppe.
Na koridoru Rotterdam/Antverpy – Janov bude rozšířena kapacita o 52 procent, spolehlivost spojů by díky vyřešení kapacitních problémů měla zvýšit o 26 procent. Doba jízdy nákladního vlaku by se měla oproti současným 22 hodinám zkrátit zhruba o 20 procent.
Řídicí výbor pro příslušný koridor tvoří vždy zástupci zúčastněných států. Výbor stanovuje cíle a kontroluje jejich realizaci. Provozní výbor sestává z představitelů správ železniční dopravní cesty a institucí udělujících povolení pro provoz železniční dopravy na vybrané trati. Vybírá tratě a terminály, které budou součástí koridoru, a provozuje rovněž kanceláře „one-stop-shop“, v nichž si mohou provozovatelé železniční nákladní dopravy snadno objednávat kapacity tratí koridoru.
Páteřní evropskou železniční nákladní síť bude v první fázi výstavby tvořit devět koridorů, vedle obou zmíněných to jsou například Stockholm – Hamburk – Verona – Palermo nebo Berlín – Varšava – východní Evropa. Koridory Rotterdam/Antverpy – Lyon/Basilej a Rotterdam/Antverpy – Duisburg – Janov by měly být zprovozněny v listopadu roku 2013, druhé dva jmenované koridory o dva roky později.
n