Novela zákona o drahách

Nezávislý regulátor dopravy by měl vzniknout v roce 2016

Nezávislý regulátor dopravy by měl vzniknout v roce 2016

Dlouho očekávaný návrh novely zákona o drahách je v meziresortním připomínkovém řízení. Jde o významnou novelu, která primárně implementuje evropskou směrnici zabývající se jednotným evropským železničním prostorem. Nejvýraznější změnou, která přispěje k lepšímu fungování železničního trhu, bude zřízení nezávislého regulačního orgánu, který bude nejvyšší odbornou autoritou.

Nezávislý regulátor dopravy na železnici má vzniknout v roce 2016 jako samostatný úřad. Úřad bude například přidělovat dopravcům železniční dopravní cestu a řešit spory mezi dopravci. Role regulátora bude důležitá hlavně v souvislosti s otevíráním trhu železniční dopravy. Původně se uvažovalo o možnosti, že by byl regulátor začleněn do Drážního úřadu či Energetického regulačního úřadu, ale nakonec bude vytvořen jako samostatný úřad. Potřebné pravomoci na něj přejdou právě z Drážního úřadu. Nový úřad bude mít mimo jiné na starosti přidělování kapacit dopravní cesty, tedy místa pro jednotlivé spoje různých dopravců.

Rozšíří se kategorie železničních drah

Mezi další novinky, které návrh novely řeší, je rozšíření kategorie železničních drah. Ke stávající dráze celostátní a regionální přibude dráha místní. Tou se stane dráha místního významu, která je technicky či provozně oddělená od ostatních železničních drah. V praxi půjde zejména o dráhy, po nichž jezdí pouze turistické či historické vlaky, případně mají charakter neveřejné osobní drážní dopravy. Cílem tohoto opatření je nezatěžovat tyto dráhy náročnými požadavky, které musí splnit dráhy sloužící běžnému železničnímu provozu. Kategorie vleček se bude nově dělit na vlečky veřejně a neveřejně přístupné, a to z důvodu potřeby nastavení jasných podmínek pro využívání těch vleček, které slouží více uživatelům.

Řeší se i úprava získávání licencí

Navrhovaná novela zákona také řeší úpravu získání licencí k provozování drážní dopravy. Nově ji nebudou potřebovat ti, kteří provozují dopravu na dráhách tramvajových, trolejbusových a lanových a na dráze speciální. Díky tomu budou provozovatelé těchto drah ušetřeni nadbytečné administrativy. Kapacitu dráhy bude u dráhy celostátní a regionální nadále přidělovat Správa železniční dopravní cesty. Ta bude mít také právo udělit kapacitu v případě veřejně přístupné vlečky. V ostatních případech bude kapacitu dráhy přidělovat její provozovatel, nikoliv tedy vlastník, jak je tomu dnes. Připravovaná novela také upraví působnost Drážní inspekce. Hlavní činnost tohoto orgánu bude soustředěna na šetření příčin vážných nehod primárně na železnici, jak ostatně vyplývá i z požadavků EU. Příčiny ostatních nehod bude šetřit v případě, je-li to vhodné s ohledem na jejich závažnost, opakovanost, souslednost nebo jejich dopady na provozovatele dráhy a dopravce. Návrh novely je nyní posuzován v rámci meziresortního připomínkového řízení. Na základě zaslaných připomínek může dojít k úpravám návrhu.

Tomáš Johánek

spinner