8. června 2015
V komerční části ostravského hlavního nádraží se ve dnech 16. až 18. června uskuteční již 16. ročník mezinárodního veletrhu drážní a manipulační techniky, výrobků a služeb pro potřeby železniční a městské kolejové dopravy Czech Raildays. Tato svého druhu jediná akce v ČR si za dobu své existence získala pevné místo v kalendáři především odborníků.
Odbornost a úzká specializace však ani v nejmenším nepředznamenává její určení výhradně pro profesionály. Právě naopak – stejnou měrou je veletrh určen pro širokou veřejnost od studentů, přes rodiče s dětmi, až po seniory. Jeho cílem je kromě samotné propagace drážní dopravy (do níž spadají také tramvaje a trolejbusy) představit tuto širokou oblast nejen v běžném pohledu na samotná vozidla, ale ve všech souvislostech, tedy od nejzákladnějších drobných komponentů až po sofistikované celky v podobě řídicích systémů a pohonných jednotek, ale také zařízení a celky pro stavbu a údržbu tratí, sdělovací a zabezpečovací techniku a mnoho dalšího.
Největším tahákem jsou tradičně nová kolejová vozidla
Hlavními taháky pro návštěvníky veletrhu jsou tradičně nová kolejová vozidla. Letos by se v Ostravě měly představit dvoudílná motorová jednotka Alstom LINT 41, dále lokomotivy Vectron DE a Vectron MS společnosti Siemens (druhá zmíněná v barvách dopravce Lokotrain), lokomotiva Traxx AC3 společnosti Bombardier, lokomotiva 794.001 (CZ LOKO), rekonstruovaná lokomotiva T 499.0 (Kyklop) patřící Výzkumnému Ústavu Železničnímu, motorová jednotka řady 861 druhé série a vůz Bdmpeer série 2015 (ŽOS Vrútky), osobní vozy ČD, tramvaj EVO1 (Pragoimex), dvoucestná vozidla (SaZ, Rail Products UK) či nákladní vozy z produkce firem OOS a LEGIOS.
Chybět nebudou lídři českého železničního průmyslu
Ani letos nebudou na veletrhu Czech RailDays chybět největší zástupci českého železničního průmyslu. Skupina Škoda Transportation zde sice nebude prezentovat horkou novinku určenou pro vnitrostátní dálkovou dopravu v barvách ČD – elektrickou jednotku InterPanter, její zástupci se chtějí aktivně zapojit zejména do programu odborného semináře na téma „Kolejová vozidla 2015 – nová řešení, provoz, komponenty“. Společnost Škoda Transportation patří na tomto veletrhu k tradičním vystavovatelům, jako jedna z mála se dosud, prostřednictvím dceřiných společností, zúčastnila všech jeho 15 ročníků. Další česká lokomotivka, konkrétně společnost CZ LOKO přiveze na letošní ročník ostravského veletrhu dvounápravovou dieselelektrickou lokomotivu EffiShunter 794.001 určenou pro lehkou posunovací a traťovou službu, která měla světovou premiéru na loňském berlínském InnoTransu. Prvním zátěžovým testem prošla lokomotiva na vlečce Třineckých železáren, do Ostravy přijede ze zkušebního provozu u Českých drah, konkrétně v DKV Brno a DKV Praha. Lokomotiva je vybavena automatickým spřáhlem a její rozměry umožňují i použití na drahách speciálních, jako je například pražské metro.
(tj)