Modernizace železničních uzlů

Rekonstrukci nádraží komplikuje nedořešený převod majetku

Rekonstrukci nádraží komplikuje nedořešený převod majetku

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) naplánovala na letošní rok rekordní objem stavebních prací na české železnici, musí totiž dočerpat finanční prostředky z evropského operačního programu Doprava. Modernizace se dočkají také některé železniční uzly. Poněkud obtížnější situace je s opravou samotných nádražních budov, které jsou zatím stále většinou majetkem Českých drah a jejichž převod se připravuje na letošní rok.

Během listopadu a prosince loňského roku skončily dvě velké modernizace železničních uzlů v Břeclavi a v Ústí nad Orlicí. Obě města získala moderní železniční terminály napojené na autobusovou dopravu. Obě města leží na trase prvního železničního koridoru, na kterém ještě některá nádraží rekonstrukce čeká. Aktuálně se připravuje modernizace železničních uzlů v Pardubicích a České Třebové. „Oba železniční uzly jsou již zastaralé, zařízení a použité technologie jsou hranici životnosti,“ uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Kompletní rekonstrukcí projdou nástupiště, podchody, informační systém i zabezpečovací zařízení a trakční vedení. SŽDC si nechává zpracovat studii proveditelnosti na rekonstrukci obou uzlů. Následovat bude zpracování studie ekonomické návratnosti a studie dopadu na životní prostředí. V případě, že dopadnou příznivě, chce státní podnik stavbu financovat z operačního programu Doprava v letech 2018 až 2020. Samostatnou kapitolou je rekonstrukce brněnského nádraží, která čeká na definitivní rozhodnutí města, zda se bude stavět nové nádraží či nikoli.

O převodu majetku má v blízké době rozhodnout vláda

Právě na budově pardubického nádraží lze ilustrovat současný stav, kdy dnešní vlastník, tedy České dráhy, dává od rekonstrukce ruce pryč a předpokládaný budoucí vlastník, tedy SŽDC, nemůže investovat do cizího majetku. Dokud se neuskuteční převod majetku mezi oběma státními firmami, bude nádraží dál chátrat. „Vzhledem k připravovanému prodeji Správě železniční dopravní cesty České dráhy neplánují investice do nádražních budov,“ uvedla mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.

„Budova jako taková není v majetku SŽDC, a proto nemáme žádný materiál na jeho přestavbu. To je otázka na České dráhy,“ reagoval Jakub Ptačinský, mluvčí SŽDC. Do celého sporu se již vložil premiér Bohuslav Sobotka, který chce převod nádraží urychlit. „Je důležité dokončit prodej nádraží v majetku Českých drah Správě železniční dopravní cesty. Mělo by jít o obchod za desítky miliard korun. Prodej bude řešit také samotná vláda,“ uvedl Bohuslav Sobotka. Nový ministr dopravy Dan Ťok chtěl návrh na prodej nádraží předložit vládě ke schválení už v prosinci. „Poté ho ale bude muset ještě posoudit Evropská komise,“ dodal Ťok s tím, že by vše mělo být uzavřené během tohoto roku, nejpozději v roce 2016.

Tomáš Johánek

spinner