26. května 2013
Mimořádný úspěch mezinárodní konference IRFC 2013 (International Rail Freight Conference), která proběhla v polovině března v Praze, pomohla zajistit také velmi reprezentativní delegace Ruských drah v čele s jejich prezidentem Vladimirem Jakuninem. Podle Petra Kroči, ředitele marketingu pořadatele akce, společnosti JERID, člena OLTIS Group, bylo vystoupení prezidenta RŽD jedním z vrcholů celé akce.
Jak hodnotíte letošní ročník konference IRFC, jak složité je dostat do Prahy tak významné hosty, jako byl právě prezident RŽD?
„Konference byla velmi úspěšná zejména díky přístupu vedení ruských drah a velmi početné delegaci, která do Prahy přijela. Prezidenta RŽD a předsedu UIC v jedné osobě pozval do Prahy přímo český velvyslanec v Moskvě, požádali jsme o spolupráci i Mezinárodní železniční unii (UIC), která se stala naším velkým partnerem. Podařilo se tak do Prahy dostat zasedání řídicího výboru UIC. Výjimečně početná delegace RŽD přilákala řadu dalších účastníků i sponzorů. Jinak je poměrně složité zajistit účast na konferenci zejména pro hosty z východní Evropy a Asie, musíme se totiž postarat nejen o jejich ubytování, ale také například o víza.“
Mezi účastníky konference bylo daleko více hostů z východní Evropy a Asie než ze západní Evropy. Byl to váš záměr?
„Do jisté míry ano. Snažíme se více orientovat na trhy východní Evropy, a zejména Asie, kde hledáme potenciální obchodní partnery. Tyto trhy jsou zajímavé pro řadu dalších českých firem jak z řad dopravců, tak speditérů. Trochu nás mrzela menší účast hostů z Číny, ale v tom hrály roli zase jiné okolnosti. Čínská vláda zrušila ministerstvo železnic, touto agendou se nyní zabývá ministerstvo dopravy – a situace tam byla v té době poněkud nepřehledná. Nicméně několik zástupců z čínských spedičních a logistických firem na konferenci bylo.“
Co považujete za vrchol letošního ročníku konference IRFC?
„Určitě to bylo vystoupení prezidenta RŽD Vladimira Jakunina, které zcela zaplnilo přednáškový sál. Dále to byla samostatná akce EURASIA RAILWAY FORUM, která konferenci IRFC předcházela a kde Vladimir Jakunin spolu s vrcholnými představiteli UNIFE a CER také vystoupil.“
Jak dlouho trvá podobnou konferenci připravit a jak velký tým lidí se na její přípravě podílí?
„Pokud teď uvažujeme o podobné konferenci v roce 2015, musíme ji začít připravovat prakticky již nyní. To znamená, že si musíme udělat jasno, kdo bude naším strategickým partnerem a jaké téma bude pro konferenci klíčové. Jinak samotná příprava konference trvá minimálně rok. Musíte zajistit přednášející, kongresový hotel, doprovodný program, účastníky, sponzory a další záležitosti. Tým lidí, kteří se na přípravě konference podílejí, není nijak velký, o to je to těžší práce.“ Snažíme se více orientovat na trhy východní Evropy, a zejména Asie
Kdy se uskuteční další ročník konference IRFC?
„Určitě bude za dva roky, mohu prozradit, že uvažujeme o přesunu termínu jejího konání z března na pozdější dobu, kdy bude příznivější počasí i pro doprovodný program. Rádi bychom také na konferenci dostali více dopravců a speditérů, zkrátka odborníků z praxe. Zatím nemáme stěžejní téma, uvažujeme o tom, že by se zase jednalo o téma související s mezinárodními koridory, nemusí ale jít nutně o eurasijské.“
OLTIS Group pořádá ještě jednu mezinárodní konferenci, IRIC (International Rail Infrastructure Conference). Ta byla nyní dva roky po sobě v Bratislavě. Kdy a kde bude příští ročník?
„Další ročník této konference o železniční infrastruktuře plánujeme na jaro příštího roku tak, aby se každoročně střídala s konferencí o nákladní přepravě. Zatím uvažujeme o tom, že by se IRIC přesunul do České republiky, ale zveřejňovat jakékoli podrobnosti je ještě předčasné, nicméně brzy budeme informovat na www.RailConference.com.
Tomáš Johánek