28. prosince 2014
Na konci listopadu se v prostorách štiřínského zámku uskutečnilo tradiční výroční setkání představitelů firem sdružených v Asociaci podniků českého železničního průmyslu ACRI s politiky a zástupci Českých drah i Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Tématem letošního fóra se stal operační program Doprava 2, zejména aktuální stav příprav nového plánovacího období a možnosti čerpání finančních prostředků v nadcházejících letech.
Zástupce ministerstva dopravy Marek Pastucha informoval, že pro programovací období 2014 až 2020 počítá OPD 2 s alokací 40 miliard Kč pro železnici, z toho osm miliard Kč má jít na modernizaci kolejových vozidel. Tyto dostupné finanční prostředky doplní ještě nový finanční nástroj CEF, který je určen na modernizaci železniční infrastruktury. V současné chvíli je pro Českou republiku alokováno v rámci tohoto nástroje 1,1 miliardy €. Podle ředitelky odboru investic SŽDC Jarmily Ozimé je nyní prioritním cílem této státní organizace dočerpat pokud možno všechny peníze z programu OPD 1, existuje prý dostatečný počet připravovaných staveb. Pokud jde o konkrétní využití finančních prostředků, které bude mít Česká republika k dispozici z programu OPD 2, je pro SŽDC prioritou především dokončení všech mezinárodních železničních koridorů do roku 2020. Pokračovat by měly i investice směřující do zvýšení rychlosti na dalších tratích a zajištění jejich větší bezpečnosti. V rámci programu OPD 1 měla ČR k dispozici celkem přibližně 71 miliard Kč, vyčerpáno je kolem 40 miliard Kč.
Národní dopravce plánuje další modernizaci vozidel
Nový předseda představenstva Českých drah Pavel Krtek uvedl, že si národní dopravce velice váží spolupráce s českými firmami působícími v oblasti železničního průmyslu. „V minulých letech jsme intenzivně modernizovali vozidlový park a řadu zakázek získali na základě zadávacích řízení právě domácí výrobci. Od roku 2008 investovaly České dráhy do vozidel zhruba 37 miliard Kč, drtivou většinu této částky získaly domácí firmy. Průměrné stáří našeho vozidlového parku jsme tak s vaší pomocí snížili z 30 na 23 let,“ uvedl Pavel Krtek. Ve schválené střednědobé strategii obnovy kolejových vozidel zpracované do roku 2020 a výhledově až do roku 2030 počítají České dráhy v segmentu dálkové dopravy s nákupem nových vozidel, a to ucelených elektrických a motorových jednotek, určených zejména pro obsluhu vnitrostátních vlaků. Pro mezinárodní provoz pak národní dopravce plánuje investice do moderních vícesystémových lokomotiv a nových osobních železničních vozů klasické stavby.
Tomáš Johánek