2. října 2014
PLZEŇ (2.10.) – Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) slavnostně zahájila na hlavním nádraží v Plzni přestavbu východní části stanice ve směru na Prahu. Oficiálně tak začala první fáze modernizace plzeňského železničního uzlu. Cílem projektu je upravit stanici tak, aby mohla plnohodnotně vykonávat funkci nejdůležitější křižovatky v regionu v rámci třetího tranzitního koridoru.
Stávající infrastruktura tomuto účelu nevyhovuje a není schopna zvládnout předpokládaný objem dopravy. Cestující se potýkají s nízkými nástupišti, kolejiště má nevhodné uspořádání a nedostatečnou kapacitu, elektrická i mechanická zařízení jsou zastaralá a údržbu limituje nedostatek náhradních dílů. „Plzeňské hlavní nádraží je dlouhodobě nejméně oblíbenou zastávkou třetího koridoru. Rychlíky tu totiž musí na výhybkách zpomalit až na 20 km/h. Už na konci příštího roku se to ale změní. Díky modernizaci pražského zhlaví, tedy kolejového rozvětvení ve směru na Prahu, tu budou vlaky projíždět až osmdesátkou. Stavba přinese i další pozitiva, například zvýšení efektivity přepravních proudů a snížení provozních a servisních nákladů. Instalace nového zabezpečovacího zařízení navíc posílí bezpečnost železničního provozu,“ informoval generální ředitel SŽDC Pavel Surý.
V první fázi modernizace uzlu Plzeň dojde ke kompletní rekonstrukci východní části železniční stanice. Práce se týkají zejména složitých výhybkových konstrukcí a rozsáhlého kolejiště nádraží, včetně navazujících úseků. „Cestující se mohou těšit kromě rychlejší a pohodlnější jízdy také na čtyři moderní nástupiště, ke kterým budou mít výrazně bezpečnější přístup díky novému podchodu,“ připomněl Jindřich Topol, výkonný ředitel divize Železniční stavitelství, Skanska a.s. Součástí stavby je i celková obnova železničního spodku a odvodnění. Modernizací projde i takzvaný most Gambrinus přes ulici U Prazdroje.
Přestavba pražského zhlaví je součástí celého komplexu staveb v tomto důležitém železničním uzlu. Lze ji považovat za pokračování již dokončeného projektu s názvem Průjezd železničním uzlem Plzeň ve směru třetího tranzitního železničního koridoru. Ve východním směru na ni navazuje kolejový úsek Plzeň – Rokycany, jehož modernizace začala již v loňském roce.
Realizace projektu s názvem Uzel Plzeň, 1. stavba – přestavba pražského zhlaví bude stát přibližně 1,6 miliardy korun, částkou maximálně téměř 1,4 miliardy korun se na jeho financování bude podílet i Evropská unie prostřednictvím Fondu soudržnosti v rámci Operačního programu Doprava. Zbývající finanční prostředky z národních zdrojů poskytne Státní fond dopravní infrastruktury.
(tj)