Přeprava podle ADR/RID

Pro přepravy na železnici budou platit nové podmínky (VIII.)

Předchozí díl seriálu o restruktura­lizovaných podmínkách ADR a RID (DN 20/01) pojednával o Dílu 6, který shrnuje požadavky na konstrukci a zkoušení obalů, velkých nádob pro volně ložené látky (IBC), velkých obalů, přemístitelných cisteren, kovových cisteren a nádržkových kontejnerů z vyztužených plastů. Dnešní závěrečná část bude zaměřena na podmínky pro přepravu, nakládku, vykládku a manipulaci, které jsou uvedeny v Dílu 7. Některá ustanovení sedmého dílu restrukturali­zovaných podmínek RID lze v dosud platném RID nalézt na různých místech, další jsou zcela nová. Všeobecná ustanovení Kapitola 7.1 „Všeobecná ustanovení“ zahrnuje především ustanovení týkající se stavu kontejnerů používaných pro přepravu nebezpečných věcí (většina z nich je ve stávajícím RID uvedena ve všeobecné části). Přeprava a manipulace s nebezpečnými věcmi v kusech V kapitole 7.2 jsou uvedena ustanovení o přepravě v kusech, jestliže smějí být nakládány (není-li stanoveno jinak) do krytých vozů nebo uzavřených kontejnerů, či do vozů s plachtou nebo zaplachtovaných kontejnerů, případně do otevřených vozů nebo otevřených kontejnerů bez plachty. Kapitola obsahuje také zvláštní ustanovení, která je nutné dodržet v případě, že je v kapitole 3.2 – tabulce A sloupci 16 – u pojmenování uveden příslušný číselný kód začínající písmenem „W“. Přepravy nebezpečných věcí ve volně loženém stavu Ustanovení o těchto přepravách obsahuje kapitola 7.3. Nebezpečné věci smějí být přepravovány jako volně ložené ve vozech nebo kontejnerech pouze tehdy, pokud tento způsob přepravy pro konkrétní věci výslovně dovolují zvláštní ustanovení, uvedená kódem „VW“ ve sloupci 17 tabulky A kapitoly 3.2. Kapitola 7.4 pro RID neplatí. Nakládka, vykládka a manipulace Ustanovení o nakládce, vykládce a manipulaci, která dosud v RID nebyla uvedena, nově uvádí kapitola 7.5. Všeobecně stanoví, že při nakládání nebezpečných věcí musí být dodrženy podmínky platné pro odesílací stanici, pokud v této kapitole nejsou pro určité látky předvídány podmínky zvláštní. Kusy musí být do vozů nebo kontejnerů naloženy tak, aby se nemohly nebezpečně pohybovat, převrátit nebo spadnout. V kapitole je rovněž stanoveno, co lze a co nelze nakládat společně. Dále jsou v ní specifikovány podmínky pro používání ochranných vozů a nakládání velkých kontejnerů na vozy. V tomto ohledu nedošlo proti stávajícím podmínkám RID ke změně, takže i nadále budou platit ustanovení ze stávajícího RID, třídy

1. Preventivní opatření se zřetelem na potraviny, poživatiny a krmiva – dosud uvedená v jednotlivých třídách – jsou nově soustředěna do samostatného oddílu kapitoly 7.5. Vlastní podmínky se pak podstatně nemění. Novinku představuje samostatný oddíl „Čistění po vykládce“. Pokud bylo po vykládce vozu nebo kontejneru, který přepravoval balené nebezpečné věci, zjištěno, že část obsahu z obalu unikla, musí být – pokud možno co nejdříve, v každém případě však před novou nakládkou – vyčištěn. Nelze-li vyčištění provést v místě vykládky, musí být vůz nebo kontejner – při zajištění dostatečné bezpečnosti – dopraven do nejbližšího vhodného místa. Vozy nebo kontejnery, v nichž byly nebezpečné věci volně loženy, musí být před další nakládkou v každém případě řádně vyčištěny. Výjimkou je pouze případ, kdy je nový náklad složen ze stejné nebezpečné věci jako předchozí. V případě, že je v kapitole 3.2 v tabulce A ve sloupci 18 uveden u písmen „CW“ příslušný číselný kód, platí pro nakládku, vykládku a manipulaci kromě předchozích ustanovení také další zvláštní ustanovení. Přeprava nebezpečných věcí jako spěšnin Kapitola 7.6 obsahuje podmínky pro přepravu spěšnin, která je možná podle ustanovení § 2 RIEx (Příloha IV Jednotných právních předpisů CIM) pouze tehdy, je-li tento způsob přepravy pro konkrétní věc v kapitole 3.2, tabulce A, sloupci 17 výslovně povolen zvláštní podmínkou uvedenou písmeny „CE“. Poslední kapitola RID – 7.7 – je věnována přepravě nebezpečných věcí jako ručních a cestovních zavazadel. Taková přeprava je podle článku 18 písmene e) Jednotných právních předpisů pro smlouvu o mezinárodní železniční přepravě osob a zavazadel (CIV) vyloučena, pokud ovšem tarify nepřipouštějí výjimky. Informace o Dílu 7 ukončila seriál o restruktura­lizovaných podmínkách RID a ADR se zaměřením na ustanovení RID. Dohoda ADR obsahuje navíc ještě díly 8 a 9. Stanislav Hájek, ČD DOP Praha

(Vzhledem k tomu, že oficiální český překlad zatím není k dispozici, jsou veškeré používané pojmy pouze neoficiální, případně byly převzaty z nyní platných vydání RID

spinner