7. dubna 2025, red

8.4. - Odolný, výkonný a účinný i v náročných provozních podmínkách, jak v terénu, tak na silnici. S těmito vlastnostmi patří Arocs od Mercedes-Benz Trucks již léta k nejvýznamnějším hráčům ve stavební přepravě. Nyní je tu další atribut, protože s novým eArocsem 400 je nyní k dispozici první bateriově elektrická varianta osvědčeného dříče od Mercedes-Benz Trucks.
Lokálně bezemisní a tichý elektrický nákladní vůz slaví svou světovou premiéru na letošním veletrhu bauma v Mnichově od 7. do 13. dubna. Mercedes-Benz Trucks znovu zdůrazňuje inovace, které společnost používá k posunu k přechodu na CO2 neutrální pohony vozidel, a řešení prospívající také stavebnímu průmyslu.
V současnosti je pro eArocs 400 plánována malosériová výroba 150 vozidel ročně pro vybrané trhy EU30. Vozidlo bude zpočátku k dispozici ve 32- a 41tunové variantě v konfiguraci náprav 8 x 4 se čtyřmi různými rozvory a lze jej postavit jako domíchávač betonu nebo stavební sklápěč. Pokrývá tak zásadní aplikace pro pouliční stavební dopravu. Díky místní CO2 neutralitě během jízdy může eArocs 400 jezdit do nízkoemisních a bezemisních zón v městských oblastech a je také vhodný pro prostředí citlivá na hluk, jako jsou obytné oblasti, prostředí nemocnic, škol a školek, stejně jako pro noční staveniště, a to díky nízkým emisím hluku. Zahájení prodeje je naplánováno na 1. čtvrtletí 2026, první dodávka ve 3. čtvrtletí 2026.
Achim Puchert, generální ředitel Mercedes-Benz Trucks, řekl: "S novým eArocsem 400 nyní přinášíme elektrifikaci také do stavebnictví, což je pro naši ekonomiku a společnost obzvláště důležité. Po distribuci a dálkové dopravě pokračujeme v rozšiřování naší produktové řady bateriových elektrických nákladních vozidel. Nyní je klíčové, aby politici podporovali rozvoj nabíjecí infrastruktury pro tyto vozy a vytvořili nezbytné rámcové podmínky pro ekonomický provoz."
Stina Fagerman, vedoucí marketingu, prodeje a služeb Mercedes-Benz Trucks uvedla "eArocs 400 jezdí lokálně bez emisí CO2 a je zároveň tak výkonný a robustní, jak jsou naši zákazníci zvyklí z konvenčně poháněného Arocsu. Je navržen tak, aby pokryl základní aplikace pro stavební nákladní dopravu s převahou silničního provozu. Díky svému bateriovému pohonu je proto zvláště vhodný pro použití v oblastech s omezeným provozem, například v obytných oblastech měst nebo v místech citlivých na hluk."
Výkonný elektrický pohon a dostatečný dojezd pro každodenní požadavky
Pro nový eArocs 400 přebírá Mercedes-Benz Trucks zásadní komponenty z eActrosu 600. Kromě pomocných zařízení pod kabinou a vedlejšího pohonu (PTO) sem patří také baterie založené na technologii lithium-železo fosfátových článků (LFP). Tyto akumulátory se vyznačují zejména vysokou životností a obzvláště vysokou využitelnou kapacitou.
Díky své výrazně vyšší účinnosti je eArocs 400 nejméně o 50 procent energeticky účinnější, než srovnatelné nákladní vozidlo se vznětovým motorem. Disponuje napětím palubní elektrické soustavy 800 voltů a dvěma akumulátorovými sadami s instalovanou kapacitou 414 kWh, umístěnými ve věži přímo za kabinou řidiče. Dojezd v provedení jako domíchávač betonu je až 200 kilometrů bez mezinabíjení. Zákazníci obvykle jezdí v jednosměnném provozu, průměrně denně urazí trasy kratší než 100 kilometrů a jezdí téměř výhradně po zpevněných komunikacích. Díky tomu je e-truck předurčen pro tuto aplikaci. S variantou stavebního sklápěče se dojezd zvyšuje až na 240 kilometrů bez mezinabíjení. eArocs 400 lze nabíjet výkonem až 400 kW prostřednictvím standardní nabíjecí zásuvky CCS2 namontované na obou stranách vozidla. Dvě baterie potřebují přibližně 45 minut k nabití z 20 na 80 procent.
Model eArocs 400 je vybaven výkonným středovým motorem s 3stupňovou převodovkou a trvalým výkonem 380 kW a špičkovým výkonem 450 kW. V kombinaci s tímto technickým řešením hnacího ústrojí lze využít osvědčené planetové nápravy Arocsu a nadále nabízet světlou výšku a terénní schopnosti potřebné pro nasazení na staveništi. Elektrická pohonná jednotka je do vozidla, vyráběného v závodě Mercedes-Benz ve Wörthu, montována společností Paul Group se sídlem ve Vilshofenu na Dunaji.
Multimediální kokpit Interactive 2 s ovládáním řečí
Multimedia Cockpit Interactive 2, který je mimo jiné také instalován v eArocsu 400, se ukazuje jako velmi užitečný při každodenní práci, díky čemuž je vozidlo digitálně ještě propojenější a má lepší ovladatelnost při každodenním použití na staveništi. 12palcový hlavní displej s palubními přístroji a vylepšená dotyková obrazovka sekundárního displeje zajišťují intuitivní ovládání, a to i při jízdě v nerovném terénu. Další plus: mnoho funkcí lze nyní bezpečně a rychle aktivovat pomocí ovládání hlasem. Nová nabídka Oblíbené také umožňuje přímý přístup k funkcím specifickým pro funkce vozidla, jako jsou vedlejší pohony.
Pozorní asistenti na palubě
Klíčovou prioritou pro Mercedes-Benz Trucks, zejména ve stavební dopravě, je zajištění bezpečnosti řidičů – jak na staveništi, tak na cestách. Za tímto účelem umožňují bezpečnostní asistenční systémy, instalované v eArocsu 400, jako je Active Brake Assist 6, Active Sideguard Assist 2 a Front Guard Assist, včas rozpoznat nebezpečí, včas zabrzdit a udržet přehled o dopravní situaci. Tyto elektronické pomůcky jsou zvláště užitečné při zmírňování rizik nepozornosti způsobené únavou, stresem nebo rozptýlením, čímž snižují riziko vážných následků pro všechny zúčastněné. Systémy nejen splňují standardy obecného bezpečnostního nařízení (GSR) vydané EU, které platí od roku 2022, respektive 2024, ale v některých případech je svým rozsahem překračují.
Robustní komponenty a výkonná konstrukce
Jak zvenku, tak zevnitř je eArocs 400 přesně přizpůsoben každodenním požadavkům stavebních aplikací, orientovaných na ulice. To je jasně vidět na komponentech, jako jsou tandemové hnací nápravy s hypoidními nebo planetovými převody, robustní rám vozidla, ocelové odpružení vpředu a vzadu, 3dílný nárazník s ocelovými rohy, kovový kryt světlometů, sklopná zábrana proti podjetí a terénní koncová světla v kovovém držáku s mřížkou. Kabina M s interiérem se snadnou údržbou, extra úložným prostorem a volitelným lůžkem je plně pozinkovaná a také zaručuje maximální délku nástavby při zachování maximální manévrovatelnosti.
Co se nástaveb týče, Mercedes-Benz Trucks na letošním veletrhu bauma představuje na vlastním veletržním stánku eArocs 400 s nástavbou domíchávače betonu Liebherr HTM 905 v „odlehčeném“ provedení s hydraulickým pohonem bubnu. HTM 905 s jmenovitou náplní 9 metrů krychlových je součástí aktuální generace domíchávačů, které byly speciálně vyvinuty s ohledem na vyšší ziskovost, vylepšenou ergonomii a snadnější čištění. Hydraulické čerpadlo domíchávače betonu čerpá energii z vysokonapěťových baterií eArocs 400, zatímco PTO instalované v eTrucku přeměňuje elektrickou energii na hydraulickou energii.
Na veletrhu bauma je k vidění také varianta eArocs 400 s plně elektrickým míchacím bubnem. Mateřská společnost CIFA Zoomlion na venkovní výstavní ploše představí Mercedes-Benz eArocs 400 s domíchávačem typu E10 z řady ENERGYA o jmenovitém objemu 10 metrů krychlových a přípustné celkové hmotnosti vozidla do 44 tun.
Kromě této vystavené varianty lze eArocs 400 provozovat také s plně integrovaným řešením elektrického domíchávače, poháněného z akumulátoru vozidla. Více o používání eArocsu 400 se sklápěcí nástavbou Meiller se také dozvíte na veletržním stánku společnosti Mercedes-Benz Trucks.
(red)
Foto: Mercedes-Benz Trucks