Německo

Mercedes-Benz vyvinul novou řadu tahačů Axor

Koncern DaimlerChrysler vyvinul nový speciální tahač pro těžkou dálkovou nákladní dopravu. Nová řada Mercedes-Benz Axor je navržena v souladu s posledními požadavky zákazníků na nízkou vlastní hmotnost vozidla, malou spotřebu pohonných hmot, příznivé pořizovací náklady a vysokou hospodárnost. Řada Axor bude nabízena v provedení 4×2 s celkovou povolenou hmotností soupravy 18 tun, ve třech výkonnostních třídách 260 kW, 295 kW a 315 kW, dvou rozvorech podvozku 3600 a 3900 milimetrů a se dvěma variantami budky. Axor bude představen letos na podzim a na trhu se objeví začátkem příštího roku 2002. Sériový Axor bude standardně dodáván s budkou řidiče o vnější délce 2250 milimetrů. Na trhu budou k dispozici modely s klasickou střechou o vnitřní výškce 1510 milimetrů nebo se zvýšenou střechou o vnitřní výšce 1910 milimetrů. V kabině má řidič dostatek prostoru k pohybu, pro odpočinek slouží vyvýšené lehátko, pod nímž je k dispozici úložný prostor. Za příplatek lze objednat dřevěné obložení přístrojové desky a středního panelu, nová barevná sedadla, lehátka a vnitřní obložení kabiny. Axor bude vybaven sedadly nové generace, která jsou v současné době instalována v ostatních řadách těžkých tahačů Mercedes-Benz. Nový Axor bude jako první z evropských nákladních vozidel pohánět osvědčený řadový šestiválec OM 457 LA. Tento dvanáctilitrový motor splňuje normy Euro 3 a bude k dispozici ve třech výkonnostních kategoriích: 260 kW, 295 kW a 315 kW. Maximálního točivého momentu, který se pohybuje v závislosti na verzi od 1850 do 2100 Nm, dosahuje motor při otáčkách 1100 min-1. U pohonné jednotky o výkonu 295 kW je pro dopravce ze západoevropských zemí, kteří provozují dopravu přes Rakousko, k dispozici také varianta splňující limit čtyř ekobodů. Vozidlo lze vybavit novou motorovou brzdou „Turbobrake“, která zvýšuje brzdný účinek motoru téměř dvojnásobně. Výrobce do vozidla instaluje devítistupnovou synchronizovanou převodovku s mechanicko-pneumatickým řazením. Kombinace optimálního převodového stupně s vysokým točivým momentem motoru umožňuje snížit spotřebu pohonných hmot. Na přání uživatele lze Axor vybavit šestnáctistupňovou převodovkou s řazením Telligent. Koncept podvozku je navržen s ohledem na široké spektrum využití. Vzhledem k dostupné široké výbavě představuje Axor podle výrobce nejlehčí vůz ve své třídě. Vysokou aktivní bezpečnost zajišťují diskové brzdy společně s brzdicím systémem Telligent, který lze přikoupit. Intervaly prohlídek jsou stanoveny na 80 až 120 tisíc kilometrů včetně údržby systému Telligent, což výrazně snižuje náklady na údržbu a opravy a zajišťuje vysokou hospodárnost provozu. Analogicky k ostatním řadám nákladních vozidel Mercedes-Benz je také u Axoru využívána k přenosu elektronických dat sběrnice CAN, která zaručuje rychlý a bezchybný přenos všech relevantních údajů a komunikaci mezi řídicími systémy navzájem. Je také plně kompatibilní s telematickou internetovou službou FleetBoard. V současnosti tahače Axor již absolvovaly ověřovací zkoušky. (lan)

spinner