Dálnice D47

Miloš Zeman: Soukromý investor zkrátí výstavbu až o pět let

Výběrové řízení na výstavbu dálnice D47, která má napojit Ostravsko na severojižní dopravní tah ze Skandinávie do Itálie a na Balkán, by podle předsedy vlády Miloše Zemana výrazně prodloužilo její výstavbu. „Soukromý investor naopak zkrátí výstavbu dálnice až o pět let,“ řekl premiér na konci dubna při návštěvě Ostravy. Oddálení výstavby D47 by podle Miloše Zemana znamenalo pro ostravský region zachování vysoké míry nezaměstnanosti, která nyní dosahuje 15,2 procenta. „Zahraniční investice jsou podstatným faktorem snižování nezaměstnanosti a jedním z hlavních taháků pro zahraniční investice je právě přístupnost dálnice. Kvůli tomu staví Philips v Hranicích, a ne například v Kopřivnici,“ dodal předseda vlády a zdůraznil, že v případě izraelského investora Housing&Construc­tion Holding Company se jedná o pilotní projekt, který má ověřit efektivitu soukromého investora při výstavbě dálnic. Vláda v březnu schválila využití soukromého kapitálu při dostavbě dálnice D47 z Lipníku nad Bečvou na hranici s Polskem. Šedesátikilometrový úsek dálnice podle jejího rozhodnutí vybuduje izraelská firma Housing&Construc­tion Holding Company, která zakázku získala bez výběrového řízení. Poradce bude znám do konce července Poradenskou agenturu, která má navrhnout smlouvy mezi vládou a společností Housing&Construc­tion na soukromé financování výstavby dálnice vybere ministerstvo dopravy a spojů podle mluvčí Ludmily Roubcové nejpozději do konce července. Poradce by měl podle usnesení vlády návrh smluvních vztahů předložit do konce prosince letošního roku. Inzerát k výběrovému řízení by měl být zveřejněn do konce května. Výstavba dálnice by měla trvat čtyři až pět let; se záhájením stavby se počítá na jaře příštího roku. Izraelská firma bude výstavbu dálnice a její následnou údržbu financovat po dobu třiceti let a po uplynutí této doby ji předá do vlastnictví státu. Náklady na výstavbu komunikace by se izraelskému investorovi měly vrátit ve formě tzv. stínového mýtného, tedy platbami od státu za skutečný provoz po dálnici. Investor: náklady až 1,4 miliardy USD Společnost Housing&Construc­tion Holding Company odhaduje náklady výstavby na 1,3 až 1,4 miliardy USD, z toho 300 až 400 miliónů USD bude firma financovat z vlastních zdrojů a zbývající část pokryje úvěry. O půjčce firma jedná s tuzemskými i evropskými a americkými bankami. Mezi nimi je i německá Deutsche bank, která má být podle informací českého denního tisku finančním poradcem investora. V průběhu loňského jednání s premiérem Milošem Zemanem přitom zástupci firmy ujišťovali, že celou dálnici D47 jsou schopni postavit za 33 miliard Kč. Podle ministerstva a spojů však cena ještě není definitivně stanovena. Pro konkretizaci smlouvy byl ustaven řídící výbor, v němž jsou kromě MDS a Housing&Construc­tion zastoupena také ministerstva financí, životního prostřední, místního rozvoje a moravskoslezský region. Do konce května k nim přibude ještě poradenská firma. MDS hodlá podle denního tisku dosáhnout toho, aby se Izraelci zavázali vynaložit na výstavbu D47 31 miliard Kč a dalších šest pak věnovat v průběhu 25 let, kdy dálnici budou provozovat, na její údržbu a opravy. Naopak stát zaplatí tři miliardy Kč na přípravu staveb a uhradí i 3,5 miliardy na dluhovou službu. Čistý zisk Housing&Construc­tion by měl činit 150 až 200 miliónů USD. Izraelci při výstavbě D47 hodlají spolupracovat převážně s českými stavebními firmami, a to především z ostravského regionu. Kvůli realizaci projektu bude muset ministerstvo dopravy a spojů navrhnout novelu zákona o pozemních komunikacích, v němž je dosud zakotveno, že jediným provozovatelem dálnic může být stát. Zároveň bude muset parlament schválit zákon o koncesích. (čtk)

spinner