České dráhy

Nákladní doprava na síti ČD v novém jízdním řádu

Koncepce nákladní dopravy v jízdním řádu 2001/2002, který začne platit od půlnoci z 9. na 10. června, respektuje požadavky přepravců i závěry přijaté na mezinárodní úrovni. Uvádí se to v materiálu, který minulý týden zveřejnily České dráhy. Vzhledem k přechodu evropských železnic na jízdní řád platný po dobu totožnou s kalendářním rokem bude nový grafikon platit až do konce příštího roku. Jedním z rozhodujících kritérií při sestavování nového jízdního řádu Českých drah byla koncentrace dálkové vlakotvorby do omezeného počtu nejvýkonnějších vlakotvorných stanic a vybudování sítě vlaků pro přepravu přednostních zásilek mezi vybranými stanicemi tak, aby byla plně provázána se základní vlakotvornou sítí. ČD se rovněž zaměřily na zabezpečení logistických přeprav pro významné zákazníky a na utlumení četnosti jízdy vlaků v sedlech týdne. Technologie nákladní dopravy byla přitom sestavena tak, aby respektovala výstavbu I. a II. tranzitního koridoru, uvádí se v materiálu. V současné době jsou prakticky ve všech řadicích obvodech Českých drah v průběhu týdne zcela vynechány plné směny. ČD rovněž zohlednily vývoj nerovnoměrnosti v požadavcích na přepravu a provedly řadu dalších dílčích redukcí. Redukce se ovšem v plném rozsahu netýkaly seřaďovacích obvodů, které navazují na pohraniční přechodové stanice a nepřetržité průmyslové provozy, kde se ČD snaží v obchodním zájmu maximálně zabezpečit plynulost dopravní obsluhy. V určitých dnech týdne a o svátcích jsou s ohledem na přepravní nerovnoměrnosti v novém jízdním řádu omezeny jízdy u 816 pravidelných Nex, Rn, Vn a Pn vlaků z celkového počtu 1063 spojů. Pro potřeby externích dopravců, kteří využívají dopravní cestu ČD je trasováno 280 vlaků. Vyšší stupeň kvality přepravy zásilek zajišťuje síť vlaků „Termincargo“, které umožňují ve vybraných relacích mezi důležitými hospodářskými centry ČR včetně pohraničních přechodových stanic dopravit zásilky do druhého dne po nakládce nebo přechodu přes hranice. Tato síť je provázána se základní vlakotvornou sítí a je do ní zahrnuto celkem 84 Nex a Rn vlaků, z toho 32 mezistátních. V nabídce služeb ČD pro vývoz, dovoz a tranzit zboží jsou vlaky vybraných relací nadále začleněny do systému EUC (Europe Unit Cargo), a to na ramenech Praha Libeň-Horní Dvořiště-Villach, Ostrava-Břeclav-Vídeň, Česká Třebová-Břeclav-Vídeň, Villach-Břeclav-Petrovice-Zabrzeg Czarnolesie a Vídeň (Villach)-Břeclav s přípoji do Brna a Ostravy. Cílem provázaného jízdního řádu vlaků nákladní dopravy je zajištění přepravy zásilek ve vývozu a tranzitu do 24, maximálně však 36 hodin na trasách Ostrava-Nymburk-Cheb-Norimberk, Břeclav-Česká Třebová-Miedzylesie, Drážďany-Česká Třebová/Vídeň, Bratislava, Žilina a Valašské Meziříčí-Česká Třebová-Praha Libeň. Pro doprovázenou kombinovanou dopravu Ro-La nabízí jízdní řád dvanáct párů vlaků na trase Lovosice-Děčín-Drážďany. Pro nedoprovázenou kombinovanou dopravu v ucelených vlacích je určeno v tranzitu patnáct, ve vnitrostátní dopravě šest a v dovozu a vývozu 33 tras pravidelných vlaků a vlaků podle potřeby. Pro přepravu hromadných substrátů je v jízdním řádu zapracováno 112 pravidelných tras odesilatelských vlaků, z nichž 69 je určeno k přepravě uhlí. Pro přepravu spěšnin bude sloužit šestnáct spěšninových Nex vlaků a celkem 256 spojů vozových zásilek, z nichž je 190 pravidelných. Pro přepravu sběrného zboží je v jízdním řádu zapracováno 87 spojů (27 pravidelných). Pro přepravu pošty je připraveno dvanáct tras vlaků Nex. V osobní dopravě průměrně 7261 vlaků denně V osobní dopravě ČD se s novým grafikonem zvýší počet o 23 vlaků na průměrných 7261 spojů denně. Každý den ujedou vlaky průměrnou vzdálenost 275 780 kilometrů, což je o 1,6 procenta více než dosud. Ředitel divize obchodně provozní Jaroslav Kocourek minulý týden uvedl, že spoje budou posíleny především v regionální dopravě. Osobní vlaky tedy ujedou v průměru 198 111 kilometrů, – o 1,8 procenta více než v současnosti. Zároveň se z 18 na 23 zvýší počet dálkových spojů kategorie InterCity a EuroCity, které dosahují rychlosti mezi 140 a 160 km/h. Generální ředitel podniku Dalibor Zelený minulý týden prohlásil, že díky očekávaným příznivým podmínkám na dopravním trhu České dráhy zavrhly svůj původní záměr zvýšit ceny v osobní dopravě v průměru o pět procent. Ukázalo se, že prostředí tak, jak je nyní nastaveno z komerčního pohledu, je příznivé pro zvýšení profitability osobní dopravy, a proto podnik ke zdražení od 10. června nepřistoupil, uvedl. V regionální dopravě letos poprvé ČD při sestavování jízdního řádu využily systém objednávky a úhrady rozsahu dopravy okresními úřady místo dosavadního systému úhrady ze státního rozpočtu. Tento způsob zavádí novela zákona o drahách, která byla přijata v loňském roce. Milan Žalud

spinner