19. dubna 2001
V březnu byl završen třicetidenní test nového vozidla Avia řady D, při němž vozidlo v nepřetržitém provozu (přerušovaném pouze nutnými technologickými přestávkami) najelo 34 860 kilometrů. Testování bylo podrobeno sériově vyráběné vozidlo Avia D75N/85kW s valníkovou nástavbou s celní plachtou, které bylo zatíženo nákladem o hmotnosti 3150 kg (70 procent užitečného zatížení podvozku). „V průběhu testu se vyskytlo několik závad, které přímo neohrožovaly vlastní provoz vozidla – byly například zjištěny špatné funkce některých kontrolek. V současné době již oddělení vývoje a nákupu analyzují příčiny tohoto selhání a hledají nového potenciálního dodavatele čidel. Na základě výsledků testu bude také změněn protihlukový kryt kabiny v prostoru odlučovače oleje a výrobce nástavby upozorníme na nevhodné umístění pozičních světel,“ uvedl Vítězslav Bon z agentury zajišťující propagaci výsledků testu. „Celkově byly v průběhu testu zjištěny drobné závady, které by byly zákazníkovi bezplatně opraveny v rámci garančních prohlídek. Jejich oprava by trvala zhruba čtvrt hodiny,“ řekl. „V současné době se již přijímají opatření k urychlené nápravě nedostatků, které se projevily během testu a které jsou podle našeho názoru projevem ´dětských nemocí´, kterým se na počátku sériové výroby nevyhne téměř žádné zcela nové vozidlo,“ dodal Vítězslav Bon. Vozidlo podle něj během testu vykázalo průměrnou spotřebu 16,35 litrů nafty na sto kilometrů; celkem spotřebovalo také šest litrů oleje. Celý test se uskutečnil v období, kdy panovaly velice rozmanité a často i náročné klimatické podmínky. (mn)