19. dubna 2001
Odborníci z ministerstva dopravy a spojů, z odborů a zaměstnavatelských svazů dospěli minulý týden při jednání pracovní skupiny tripartity o návrhu zákona o rozložení pracovní doby v dopravě k dohodě. Ministerstvo návrh nyní předloží legislativní radě vlády. Oznámila to tisková mluvčí MDS Ludmila Roubcová. Na schůzce byla se zástupci pracovníků v silniční dopravě dohodnuta úprava paragrafu 3 stanovující, že pracovní doba a čas na odpočinek se řídí platným zněním dohody AETR. Dojednána byla rovněž úprava paragrafů týkajících se pracovní doby a bezpečnostních přestávek zaměstnanců, kteří řídí nebo doprovázejí vozidla městské hromadné dopravy. Bezpečnostní přestávky v případě monotónní práce se podle zákoníku mají konat nejdéle po 4,5 hodinách a mají trvat 30 minut. Úprava by měla umožnit rozložení přestávek a případně i jejich spojení s přestávkami na jídlo. Předseda Odborového svazu železničářů Jaromír Dušek řekl, že účastníci jednání dále dohodli text ustanovení týkajících se nepřetržitého odpočinku mezi dvěma směnami železničářů. Délka odpočinku, který má trvat podle zákoníku práce minimálně šest hodin, by mohla být za určitých okolností zkrácena jen na tři hodiny. Pracovní pohotovost hasičské záchranné služby na dráze by měla být přizpůsobena ostatním hasičům a pohotovost na pracovišti by měla být prodloužena na 850 hodin ročně (u ostatních profesí je to 400 hodin ročně). Byl přijat princip poskytování dovolené při nerovnoměrně rozvržené pracovní době podle kalendářních dnů. V oblasti vodní dopravy byla podle Ludmily Roubcové přijata úprava délky směny posádky plavidla – její zkrácení z 18 na 14 hodin. Obecně stanoví zákoník práce maximálně dvanáctihodinovou směnu. Připravovaný návrh se po jednání vztahuje také na zaměstnance řídící letový provoz a na pracovníky ČSA. Limity pracovní doby v letectví byly přizpůsobeny západoevropským normám platným v zemích Evropské unie, uvedla Ludmila Roubcová. „Upřesňovali jsme jen některé záležitosti, neboť jinak panuje mezi sociálními partnery shoda. Pouze se nám nelíbí skutečnost, že legislativa nikde přesně nevymezuje pojem ´čekání´, což je podle našeho názoru chyba. Dohodli jsme se proto, že bude svolána nějaká užší expertní komise, která tento pojem vyjasní,“ uvedl po jednání předseda sekce silniční dopravy Svazu zaměstnavatelů a podnikatelů v dopravě Jaroslav Hanák. Připravovaný zákon má přizpůsobit ustanovení zákoníku práce specifickým podmínkám v dopravě. Novelizovaný zákoník práce vstoupil v platnost 1. ledna a zákon o pracovní době v dopravě měl podle původních předpokladů začít platit od 1. dubna. Zatím jej nahrazuje vyhláška. (čtk/lan)