Itálie

Restrukturalizace FS dostává jasné obrysy

Italský provozovatel železniční infrastruktury Trenitalia v letošním roce zřejmě poprvé dosáhne vyrovnaného hospodaření. Na konci března to oznámil generální ředitel Italských státních drah (FS) Giancarlo Cimoli s tím, že pokud ministerstvo financí vydá souhlas, bude tato dceřiná společnost FS usilovat o vstup na burzu. Optimismus Giancarla Cimoliho vychází z nedávno zveřejněného rozpočtu FS na letošní rok, který předpokládá, že se čistá ztráta podniku sníží na 187 miliónů X při současném nárůstu provozních výnosů z 2,6 na 2,8 miliardy X. Státní dotace by podle údajů vedení společnosti měla dosáhnout 3,2 miliardy X, tedy o 0,1 miliardy X více než v loňském roce. K příznivé ekonomické situaci drah přispějí i nižší personální náklady, které se sníží na 4,3 miliardy X. Obrat v oblasti osobní dopravy by měl letos podle předpokladů vedení společnosti vzrůst o 3,1 procenta. Podobně by se měl obrat zvýšit i v případě nákladní dopravy, jejíž přepravní výkony loni přesáhly 24 miliónů tkm. Italská vláda přitom již rozhodla o tom, že bude „problematické dítě“ FS dále finančně podporovat. Ministr dopravy Pierluigi Bersani nedávno Giancarlu Cimolimu přislíbil, že stát v příštích osmi až deseti letech do výstavby železniční sítě na severu země investuje celkem 9,3 miliardy X. Tyto investice jsou nezbytné pro oddělení přeshraniční osobní a nákladní dopravy se Švýcarskem. Zatímco nákladní doprava bude vedena po trati Lugano-Como-Milán, osobní vlaky budou jezdit po ose Bellinzona-Luino-Novara-Janov. Z tohoto důvodu musí být rychle dokončena modernizace čtyřkolejné trati Como-Milán a posílena kapacita nákladní trati Serregno-Bergamo-Trevír. V zájmu rozvoje alpského tranzitu bude nutné zkvalitnit rovněž trasy vedoucí přes Simplon a Gotthard do Milána. Reformu FS provázejí změny ve vedení Infrastrukturní složka Divisone Infrastruttura bude k 1. červnu vyčleněna z FS a stane se součástí zvlášť k tomuto účelu založeného podniku Rete Ferroviaria Italiana (RFI). Vedle Trenitalia tak vznikne další samostatná akciová společnost pro infrastrukturu. Oba podniky však bude kontrolovat mateřský holding FS. RFI bude spravovat celkem 16 tisíc kilometrů tratí, z toho 66,4 procenta elektrifikovaných a 38,2 procenta dvoukolejných. I v managementu státních drah v současnosti probíhají rozsáhlé změny. Nástupcem dosavadního předsedy představenstva FS Claudia Demattého byl jmenován bankéř Giulio Sapelli. Novým ředitelem společnosti Trenitalia se stal Francesco Forlenza. Ve funkci vystřídal Francesca Mengozziho, který přešel do letecké společnosti Alitalia. Dlouhodobě připravovaný společný nákladní podnik FS a Švýcarských spolkových drah SBB bude podle Giancarla Cimoliho vznikat postupně v průběhu dvou až tří let. FS však do té doby nejdříve stanoví svou obchodní strategii. Počet vlaků vypravovaných ze Švýcarska do Itálie podle odhadu odborníků může po spuštění projektu vzrůst z jednoho tisíce až na patnáct set.

spinner