20. března 2025, red

21.3. - Celosvětová poptávka po bateriích se do roku 2030 má ztrojnásobit na 4,0 až 4,6 TWh. Vyplývá ze studie Battery Monitor, kterou představila RWTH Aachen University ve spolupráci s poradenskou společností Roland Berger. Evropský trh s akumulátory čelí cenové válce způsobené nadbytečnými kapacitami asijských výrobců, zejména z Číny, což vede k cenové válce a celosvětovému poklesu cen a vytváří tlak na evropské výrobce.
Studie Battery Monitor 2025konstatuje, že evropští výrobci by se měli zaměřit na konkurenční výhody prostřednictvím inovací, vysoce kvalitních procesních technologií a ekologické rovnováhy výroby. Podle studie budou také muset výrobci v Evropě v budoucnu vyrábět vysoce kvalitní články akumulátorů levněji.
Pokles cen baterií do elektroaut
Snižování cen baterií do elektroaut avizovali také Goldman Sachs. Společnost predikovala pokles do konce roku 2025 o 40 % oproti úrovni z roku 2022. Důvodem byl také pokles cen kovů využívaných při jejich produkci a technologický pokrok, který zefektivňuje výrobu a zlepšuje parametry baterií. Zlevnění baterií urychlí další růst elektromobility. Už v horizontu dvou let by návratnost investice do dražšího elektropohonu oproti spalovacímu motoru měla poklesnout na tři roky. V roce 2029 by pak cena elektropohonu mohla být téměř stejná jako cena spalovacího motoru.
Bateriový pohon v profi i hobby segmentu
Akumulátorový pohon se stále více prosazuje také mezi stroji v oblastí péče o dům a zahradu. Lidé i firmy si tento pohon vybírají stále častěji, a to z důvodů ekologie, ale také flexibility a tichého, úsporného provozu.
„Vedle toho tento pohon využívají i profesionální stroje určené pro údržbu či úklidu v parcích, veřejných prostranstvích, ale i exteriérech a interiérech firem, skladů, retail parků a průmyslové výroby. Bateriový pohon je v tomto segmentu stále rozšířenější. Naše stroje využívají baterie ve variantách 18V a 36V, které jsou v rámci jedné platformy kompatibilní s mnoha dalšími přístroji, takže stačí jedna baterie pro více činností. Baterie jsou extrémně odolné a pracují i při teplotách od -20° do 40 °C,“ říká Lukáš Rom ze společnosti Kärcher.
Domy a továrny na baterii
V posledních letech také zaznamenávají výrazný růst bateriová úložiště. Tento trend je úzce spojen s expanzí obnovitelných zdrojů energie, technologickým pokrokem a rostoucí poptávkou po energetické flexibilitě.
„Firmy i jednotlivci mohou bateriová úložiště využívat k optimalizaci spotřeby energie tím, že ukládají elektřinu v době, kdy je levnější, a využívají ji v době špičky, kdy jsou ceny vyšší. To pomáhá snižovat účty za elektřinu a umožňuje efektivněji řídit své energetické náklady. Umožňuje to také snížit závislost na tradičních energetických dodavatelích a využívat vlastní zelenou energii i v době, kdy slunce nesvítí nebo vítr nefouká,“ říká Pavel Bursa ze společnosti Resacs.
Úložiště slouží také jako záložní zdroj pro případ výpadků v síti, což je klíčové pro firmy s nepřetržitým provozem, jako jsou datová centra, výrobní závody nebo nemocnice. Také pomáhají stabilizovat napětí v síti, což chrání citlivé technologie před výkyvy a poruchami napájení.
Do roku 2030 se očekává výrazný růst využití bateriových úložišť energie, podle odhadů společnosti Aurora Energy Research by kapacita bateriových úložišť v Evropě měla do roku 2030 vzrůst na více než 50 gigawattů (GW), což představuje přibližně pětinásobný nárůst oproti současnému stavu.
Roboti a internet věcí
Důležitým segmentem, který si již dnes žádá mnoho baterií a v blízké budoucnosti bude potřebovat mnoho menších a účinnějších variant, je internet věcí. Internet věcí počítá s budoucností, kde jsou všechny fyzické objekty propojeny a vyměňují si data s jinými zařízeními a systémy přes internet.
„Spolehlivost takových zařízení zajistí baterie, buď v rámci každého zařízení, nebo na úrovni mikrosítě, případně v kombinací obou. A pak robotizace – roboti se jako nástroje, které odlehčí lidem od triviálních a nebezpečných úkonů nutně vyvinou a rozšíří do všech odvětví lidské činnosti. Budoucí roboti budou stále mobilnější a mobilita vyžaduje baterie,“ dodává Milan Černý ze společnosti Audiopro.
(red)
Ilustrační foto: LAN