8. listopadu 2024, lan
10.11. - Technická správa komunikací (TSK) dokončila první fázi provozu nového systému pro řízení dopravní signalizace (tzv. semaforů) využívající umělou inteligenci. Tento inovativní systém, financovaný z evropských fondů, přinese řidičům i veřejné dopravě nové možnosti a dlouhodobé zlepšení v řízení dopravy.
Praha se tak zařadila mezi světová města jako Londýn nebo Boston, která tuto novou technologii zavádí. Nový systém, navržený s využitím AI, optimalizuje nastavení semaforů a zajišťuje co nejplynulejší průjezd vozidel. Nahradí tak současný systém, kdy každá křižovatka má předem nastavený plán, který zohledňuje i okolní oblasti. Umělá inteligence nyní hledá nejlepší řešení pro řízení křižovatek. Zohledňuje přitom aktuální dopravní situaci a předem stanovené priority. Díky tomu se snižují zpoždění a počet zastavení, což vede ke zkrácení doby jízdy všech účastníků silničního provozu. Navíc AI využívá nabytých zkušeností k další optimalizaci. Výhodou je možnost napojení mnohem více zdrojů, které lze brát v potaz při řízení dopravy.
„Fungující metropole potřebuje chytrý systém řízení dopravy, který pomůže zajistit její hladký chod. Tato investice je tak důkazem našeho závazku k investicím do moderní a udržitelné pražské dopravy. Nový systém vbudoucnu přinese Pražanům více komfortu při průjezdu metropolí a sníží zátěž na životní prostředí,“ řekl Zdeněk Hřib, náměstek primátora pro oblast dopravy.
Pilotní instalace zahrnovala nasazení systému na křižovatkách v ulici Patočkova, kde byly v reálném provozu ověřeny funkcionality systému a jeho spolupráce s ostatními telematickými systémy a detektory v Praze. Testování úspěšně prokázalo schopnost nového systému spolupracovat se stávajícími systémy a plynule řídit dopravu s možností reagovat na vzniklé dopravní situace.
„TSK se dlouhodobě zaměřuje na inovativní řešení při správě města, která usnadňují život. A právě umělá inteligence má určitě v oboru dopravy budoucnost. Příklad si můžeme vzít z Londýna, který za pomoci AI zlepšuje místy velice problematickou dopravu. V tomto směru je na tom Praha určitě lépe než Londýn, ale i tak každý z nás sleduje stále se zhoršující situaci v dopravě, zejména díky přibývajícím automobilům, obyvatelům a dojíždějícím za prací a službami. Naším cílem je využít všech dostupných řešení ke zlepšení dopravy na území našeho hlavního města,“ dodává Filip Hájek, generální ředitel TSK.
„Díky umělé inteligenci dokáže systém rychle reagovat na měnící se dopravní situace. Optimalizovat průtok vozidel je obrovská výzva do budoucna pro všechna města, ve kterých neustále roste počet obyvatel a vozidel, ale silnice se ve stávající zástavbě nedají dál rozšiřovat. Pilotní instalace systému v Praze ukazuje, jak mohou moderní technologie a umělá inteligence přispět k řízení dopravy. Tento systém má potenciál zlepšit kvalitu života obyvatel Prahy, ale i návštěvníků našeho hlavního města a přispět k udržitelnému rozvoji městské dopravy,“ posal výhody systému Martin Pípa, náměstek generálního ředitele TSK.
Klíčové výhody:
(lan)
Foto: TSK