24. března 2025, red

25.3. - V České republice byl v roce 2023 po železnici přepraven rekordní počet 54 525 ložených silničních návěsů. Rekordních hodnot dosáhl celý segment tzv. nedoprovázené kontinentální kombinované dopravy. Souhrnný přepravní výkon silničních návěsů a výměnných nástaveb byl 344 mil. tunokilometrů (tkm). Celkové výkony přepravy věcí po železnici však v poslední dekádě mírně klesají. V nedávném období mezi lety 2022 a 2023 dokonce došlo k vyššímu poklesu o přibližné 8 % tkm v České republice a obdobně i za celý evropský trh. Kombinovaná doprava silnice – železnice se jeví jako jediný růstový segment železniční nákladní dopravy, a to i přes dílčí pokles u námořních kontejnerů v roce 2023. V tiskové zprávě to uvedlo Centrum dopravního výzkumu (CDV).
Německá konzultační společnost SCI Verkehr podle CDV přitom predikuje další růst evropského trhu kombinované dopravy po železnici do roku 2040. Vyšší růst je očekáván v přepravních výkonech kontinentální kombinované dopravy, a to o 3,7 % ročně, zatímco námořní kombinovaná doprava by měla růst o 2,8 %. Je očekáván 25% podíl kontinentální kombinované dopravy na celkových výkonech kombinované dopravy v roce 2040.
Tento segment je v České republice podporován podle CDV zejména pomocí operačního programu Doprava, v současné době je např. vyhlášena výzva č. 35 na podporu rozvoje železničních vleček. Hlavním a aktualizovaným zdrojem informací o kombinované dopravě je webový portál kombinovanapreprava.cz, který bude dále rozvíjen a v průběhu tohoto roku rozšířen o kalkulačku emisní intenzity přepravy.
Nejbezpečnějšími zeměmi z hlediska bezpečnosti silničního provozu zůstávají podle CDV Švédsko a Dánsko s nízkou mírou úmrtnosti (20, resp. 24 úmrtí na milion obyvatel). Mezitím Rumunsko (77/milion obyvatel) a Bulharsko (74/milion obyvatel), které stále vykazují jedny z nejvyšších počtů úmrtí, dosáhly významného pokroku ve snižování počtu úmrtí na silnicích, přičemž od roku 2019 došlo k poklesu o více než 20 %. Průměr EU činí 44 úmrtí na silnicích na milion obyvatel.
Situace v České republice
Vyšší zapojení energeticky a environmentálně šetrnější železniční nákladní dopravy je dlouhodobě jedním z cílů strategických a koncepčních dokumentů, uvádí CDV v tiskové zprávě.
V této souvislosti jsou podle CDV proto pozitivní zprávou některá data z nejnovější Ročenky dopravy 2023. Po železnici byl přepraven rekordní počet 54 525 ložených silničních návěsů a přívěsů a jen dalších 100 jich bylo z provozních důvodů přepraveno prázdných. Tyto údaje tak rovněž ilustrují výhodnost kombinované dopravy z hlediska možností zpětného využití dopravních prostředků s pozitivním dopadem i na efektivní využívání kapacity železniční infrastruktury. Celkový přepravní výkon byl v tomto segmentu cca 300 mil tkm.
Přeprava výměnných nástaveb po železnici zaznamenala podle CDV po výrazném útlumu v předchozích letech 2021 a 2022 návrat k lepším hodnotám, byť je tato technologie využívaná v menším rozsahu než intermodální silniční návěsy. Bylo jich přepraveno 9 006 s přepravním výkonem cca 44 mil tkm.
Souhrnně byl dosažen 12% podíl kontinentální kombinované dopravy na celkových výkonech kombinované dopravy na železnici, což je v České republice historicky nejvyšší podíl.
Nejúspěšnějším segmentem kombinované dopravy s využitím železniční dopravy pak zůstávají podle CDV tzv. velké neboli námořní ISO kontejnery s počtem 729 047 ložených kontejnerů a celkovým přepravním výkonem 2 521 mil. tkm. Přesto byl v roce 2023 zaznamenán poměrně výrazný propad v přepravě kontejnerů.
Podle Libora Krejčího z Centra dopravního výzkumu „byl rok 2023 poznamenán komplikacemi v logistice námořních kontejnerů. To pochopitelně způsobilo prodlevy a nedostatek kontejnerů z důvodů provozních abnormalit. Naproti tomu nárůst zejména u silničních intermodálních návěsů je způsoben rozvojem terminálů i vlakových linek. Tento způsob řešení logistických potřeb je ve větší míře konkurenceschopný cenově i kvalitou služby v porovnání s přímou silniční dopravou“.
Celkové přepravní výkony po železnici však spíše stagnují nebo i klesají. V nedávném období mezi lety 2022 a 2023 dokonce došlo k jejich vyššímu poklesu o přibližné 8 % tkm a dosáhly 15 038 mil. tkm, na čemž se však podílí primárně vnější vlivy způsobené celkovou změnou struktury poptávky po nákladní dopravě.
Situace v Evropě
Aktuální vývoj prezentuje Mezinárodní železniční unie (UIC) a Mezinárodní unie pro kombinovanou dopravu silnice-železnice (UIRR) ve zprávě o kombinované dopravě v Evropě pro rok 2024. Celkové přepravní výkony na silnici rostly, zatímco na železnici v poslední dekádě v zásadě stagnovaly, přičemž v období mezi lety 2018 a 2023 dokonce poklesly o 8,1 %. Oproti tomuto trendu působí dlouhodobě rostoucí výkony v kombinované dopravě, které ve stejném pětiletém období narostly o 8,7 % tkm.
„Je vidět pozitivní evropský trend růstu železniční přepravy námořnících ISO kontejnerů délky 20 stop a více. Už dnes je na mnoha trasách alternativní řešení přepravy kontejnerů silniční dopravou pouze doplňkové. Dokonce ještě vyšší tempo růstu bylo dosaženo v kontinentální kombinované dopravě realizované zejména intermodálními silničními návěsy. V tomto segmentu je významný prostor k převodu další části přeprav ze silnice na železnici“, uvedl Libor Krejčí.
Optimistická je taktéž predikce vývoje kombinované dopravy. Německá konzultační společnost SCI Verkehr, která připravila uvedenou zprávu o kombinované dopravě v Evropě pro rok 2024, předpokládá další růst přepravních výkonů realizovaných kombinovanou dopravou. Kontinentální kombinovaná doprava by přitom měla růst rychleji, než celkový trh a do roku 2040 by se přepravní výkony měly téměř zdvojnásobit. Vyšší růst je očekáván v přepravních výkonech kontinentální kombinované dopravy, a to o 3,7 % ročně, zatímco námořní kombinovaná doprava by měla růst o 2,8 %. Je očekáván 25% podíl kontinentální kombinované dopravy na celkových výkonech kombinované dopravy v roce 2040.
Aktuální podpora kombinované dopravy v České republice
„Ministerstvo dopravy dlouhodobě podporuje železniční a potažmo kombinovanou dopravu, zejména pomocí operačního programu Doprava. Aktuálně je např. vyhlášena výzva č. 35 na podporu rozvoje železničních vleček. Výzva je kolová a bude pro žadatele otevřená do 30. 6. 2025,“ uvedl Lukáš Soukup z Ministerstva dopravy.
Kromě investic do infrastruktury v podobě rozvoje a vybavenosti terminálů kombinované dopravy a zkapacitnění hlavních koridorů je podle CDV důležitá taktéž informovanost různých zájemců a uživatelů kombinované dopravy. Centrum dopravního výzkumu s podporou Ministerstva dopravy proto vytvořilo webový portál kombinovanapreprava.cz. Obsahuje elektronický vzdělávací program (e-learning), který je cíleně připraven pro silniční dopravce, zasilatele a speditéry, odesilatele a příjemce, ale i veřejnou správu a studenty. V letošním roce bude dále rozšířen o kalkulačku emisní intenzity přepravy v souladu s jednotnou metodikou pro výpočet emisí skleníkových plynů (GHG) z dopravních služeb.
„I když bylo nedávné období v České republice úspěšné z hlediska přepravy silničních návěsů po železnici, je zde prostor pro další růst. Nejlepší cestou jsou snadno dostupné a korektní informace o všech aspektech, výhodách i omezeních kombinované dopravy pro všechny účastníky přepravního řetězce. Budeme proto dále pracovat na rozvoji webového portálu kombinovanapreprava.cz,“ dodal Libor Krejčí.
(red)
Ilustrační foto: ČD DUSS Terminál