​IRU: Odvětví silniční dopravy potřebuje realistickou cestu pro vozové parky s nulovými emisemi

​IRU: Odvětví silniční dopravy potřebuje realistickou cestu pro vozové parky s nulovými emisemi

21.4. – Mezinárodní unie silniční dopravy IRU a Lease Europe začátkem dubna ve Štrasburku svolaly zákonodárce EU a vedoucí představitele odvětí, aby společně vytyčili realistickou cestu k ekologickým firemním vozovým parkům.

V době, kdy se Evropská komise připravuje na zavedení iniciativy pro ekologizaci firemních vozových parků, se ve Štrasburku sešli zákonodárci EU, vedoucí představitelé průmyslu a provozovatelé dopravy, aby diskutovali o tom, jak zajistit, aby byl přechod na vozové parky s nulovými emisemi v praxi proveditelný.

Debatu na vysoké úrovni, kterou uspořádaly IRU a Lease Europe, vedli poslanci Evropského parlamentu Kosma Złotowski (ECR), Jan-Christoph Oetjen (Renew Europe) a Andrey Novakov (EPP).

Debata se zaměřila na zajištění toho, aby veškeré připravované právní předpisy podporovaly provozovatele vozových parků prostřednictvím pobídek, infrastruktury a technologických možností, a nikoliv rigidních kvót. Účastníci varovali, že bez příznivých podmínek by závazné cíle mohly pokrok zpomalit, místo aby ho urychlily.

Ředitelka IRU při EU Raluca Marian řekla: „EU se nachází v klíčovém bodě. Všichni se shodneme na potřebě dekarbonizace, ale přejde EU k plánovanému hospodářství (regulaci nákupů prostřednictvím povinných mandátů) ještě předtím, než se prokáže, že se trhy v celé své rozmanitosti přirozeně zvednou?“

Spolutvůrce rozpočtu a člen Výboru pro dopravu a cestovní ruch Kosma Złotowski řekl: „Doprava spolu s energetikou platí nejvyšší cenu za ambiciózní, ale časově nereálné cíle politiky EU v oblasti klimatu. Povinné nákupní cíle pro firemní vozové parky jsou obrovskou chybou. Dnes se scházíme, abychom vytvořili skupinu poslanců Evropského parlamentu, kteří chápou, že takové administrativní zásahy a sankce vážně poškozují konkurenceschopnost a růst.“

Od závazků ke schopnostem

Provozovatelé z celé Evropy se podělili o konkrétní příklady svého úsilí o dekarbonizaci, zavádějí elektrické taxíky a dodávky v nízkoemisních zónách, upravují depa pro nabíjení nákladních automobilů s vysokým výkonem a řídí elektrické autobusy na meziměstských linkách.

Upozornili však také na přetrvávající problémy, které nadále brání rozšiřování jako jsou: nedostatečná infrastruktura pro nabíjení, vysoké náklady na vozidla a omezená dostupnost modelů, zejména pro dálkový a zájezdový provoz.

Všichni účastníci se vyjádřili jasně: infrastruktura musí držet krok s ambicemi.

Motivace nad povinnostmi

„Ať už jsou cíle kladeny na vlastníky vozových parků, dopravce nebo přepravce, způsobí stejnou škodu: narušení trhů a zničení životaschopnosti podniků. Například povinnosti pro odesílatele se budou kaskádovitě šířit řetězcem dolů a budou tlačit nejprve na velké provozovatele a pak na menší subdodavatele. Předstírat, že zátěž ponesou pouze velké společnosti, je na trzích hluboce zakořeněných v subdodavatelství malých a středních podniků iluzí. Cestou ke smysluplné a udržitelné změně jsou pobídky, nikoli povinnosti,“ dodala Raluca Marian.

Jedním z klíčových bodů debaty byla úvaha Evropské komise o závazných cílech pro velké vozové parky v rámci připravovaného návrhu. Zástupci průmyslu varovali před rigidním přístupem shora dolů, který hrozí tím, že předčí schopnost trhu plnit cíle.

Ačkoli jsou provozovatelé odhodláni dekarbonizovat, varovali, že povinné kvóty bez správných podmínek, cenově dostupných vozidel, rozšířené infrastruktury a výběru technologií by mohly pokrok spíše zbrzdit než urychlit.

Místo toho účastníci vyzvali Evropskou komisi, aby upřednostnila podpůrná opatření. Mezi ně patří cílené pobídky, jako jsou granty na nákup, daňové úlevy, osvobození od mýtného a financování infrastruktury pro dobíjení v depech a koridorech.

Tyto nástroje jsou podle nich nezbytné k překlenutí ekonomické a provozní propasti mezi vozovým parkem s nulovými emisemi a konvenčními vozidly, zejména v odvětvích s nízkými maržemi a ve složitém prostředí.

Člen výboru pro dopravu a cestovní ruch Andrej Novakov řekl: „Potřebujeme lepší pochopení tohoto odvětví a dávku zdravého rozumu. Podnikatelé vědí, jak řídit své společnosti. Neměli bychom stanovovat nereálné cíle pro zákazníky, kteří na to nejsou připraveni. Pobídky jsou lepší než sankce a musíme se vyhnout riskantním manévrům.

„Podniky by neměly být vyháněny z EU nepraktickými politikami.“

Klíčová je flexibilita a technologická neutralita

Účastníci rovněž vyzvali komisi, aby zachovala technologicky neutrální rámec. Vzhledem k různorodosti typů vozových parků a provozních podmínek musí zůstat na stole elektrická, vodíková a obnovitelná palivová řešení.

Člen výboru pro dopravu a cestovní ruch Jan-Christoph Oetjen uvedl: „Od logistických společností pravidelně slýcháme, že bez dobíjecích míst neexistují obchodní důvody pro nákladní vozidla s nulovými emisemi. Technologická neutralita je zásadní, cílem je uhlíková neutralita. Měli bychom urychlit revizi norem CO₂ pro těžká nákladní vozidla a zaměřit se na skutečné případy použití.

„Také autobusy čelí specifickým výzvám, kterým je třeba věnovat samostatnou pozornost. Není potřeba žádné další regulace týkající se ekologizace firemních vozových parků.“

Debata přichází v klíčovém okamžiku, kdy se komise chystá koncem tohoto roku zveřejnit svůj návrh v rámci širší strategie EU pro automobilový průmysl.

IRU a Lease Europe zopakovaly svůj závazek spolupracovat s institucemi EU, aby zajistily, že politické ambice budou odrážet provozní realitu a pomohou evropskému sektoru vozových parků spravedlivě, efektivně a ve velkém měřítku plnit klimatické cíle.

(lan)

Ilustrační foto: LAN

spinner