​IRU: Úleva od pokut EU za emise oxidu uhličitého je vítaná, ale ne dostatečná

​IRU: Úleva od pokut EU za emise oxidu uhličitého je vítaná, ale ne dostatečná

3.4. – Mezinárodní unie silniční dopravy IRU vítá cílenou novelu EU, která zavádí flexibilitu pro výrobce při dosahování cílů snižování emisí oxidu uhličitého u osobních a dodávkových automobilů, ale vyzývá k širší, urychlené revizi, která by podpořila realistickou dekarbonizaci.

Jak bylo oznámeno v průmyslovém akčním plánu Evropské komise pro evropský automobilový průmysl představeném 5. března 2025, Evropská komise přijala 1. dubna cílenou změnu nařízení EU o výkonnostních normách emisí CO₂ pro nové osobní automobily a dodávky.

IRU vítá krátkodobou flexibilitu v dodržování předpisů zavedenou pro cíl pro rok 2025, zdůrazňuje však naléhavou potřebu širší a pragmatické revize nařízení.

Ředitelka IRU pro EU Raluca Marian řekla: „Tato flexibilita je nezbytným krátkodobým řešením, ale neřeší strukturální nedostatky nařízení. Nerealistické cíle a vyloučení udržitelných paliv z obnovitelných zdrojů v důsledku přístupu založeného pouze na výfukových plynech jsou hlavními překážkami. Nadcházející přezkum musí přinést praktickou a inkluzivní cestu vpřed.“

Navrhovaná změna umožňuje výrobcům vypočítávat emise CO₂ v rámci celého vozového parku v tříletém průměru (2025 - 2027) namísto ročního, což poskytuje dočasnou úlevu, protože míra registrace elektromobilů zůstává nižší, než se předpokládalo. Cílem této flexibility je snížit okamžitá rizika sankcí a umožnit postupnější přizpůsobování.

IRU toto krátkodobé opatření podporuje a uvědomuje si regulační tlak, který se snaží zmírnit. Změna však neřeší základní strukturální problémy, které nadále podkopávají účinnost a proveditelnost současných norem CO₂.

Komise potvrdila, že úplná revize nařízení, původně plánovaná na rok 2026, se nyní uskuteční v druhé polovině roku 2025. Tento zrychlený harmonogram je nezbytný pro přizpůsobení regulačního rámce tržní realitě a vyvíjejícím se dekarbonizačním technologiím.

IRU rovněž upozorňuje, že podobné problémy se již objevují v rámci norem CO₂ pro těžká nákladní vozidla. Vzhledem k tomu, že příznivé podmínky, jako je dostupnost vozidel, infrastruktura pro dobíjení a tankování a cenová dostupnost, dále zaostávají, je riziko nedosažitelnosti cílů u nákladních vozidel a autobusů ještě větší.

IRU nadále požaduje technologicky neutrální, tržní přístup, který plně uznává všechna řešení čisté dopravy, včetně udržitelných obnovitelných paliv. Cíle musí být ambiciózní, ale dosažitelné, musí podporovat přechod a zároveň zachovat životaschopnost silniční dopravy.

Další kroky

Navrhovaná změna musí nyní projít legislativním procesem EU a být schválena Evropským parlamentem a Radou.

IRU je i nadále odhodlána spolupracovat s tvůrci politik EU na tvorbě vyvážené, inkluzivní a účinné legislativy v oblasti klimatu ve všech segmentech vozidel.

(lan)

Ilustrační foto: Pixabay

spinner