Scania

Scania V8 dostala nejsilnější sériově vyráběný motor

Scania V8 dostala nejsilnější sériově vyráběný motor

Prostřednictvím internetové tiskové konference představil v dubnu švédský výrobce užitkových vozidel Scania nový vidlicový osmiválec V8. S výkonem 537 kW (730 k) a maximálním točivým momentem 3500 Nm představuje novinka zatím nejsilnější sériově vyráběný motor pro užitková vozidla.

Nový motor výrobce uvedl v modelu Scania V8, který staví na bázi držitele ocenění Truck of the Year 2010, modelu Scania řady R. Nyní jej tak s vidlicovým motorem nabízí ve čtyřech výkonových verzích: 368 kW (500 k), 421 kW (560 k), 456 kW (620 k) a 537 (730 k).

„Vozidla Scania V8 si vybudovala svou vlastní pozici na světovém trhu,“ řekl při představení novinky viceprezident Scanie pro užitková vozidla Henrik Henriksson. „Velká většina uživatelů scanií si typ vozidla s motory V8 pořizuje z čistě racionálních důvodů. Tito zákazníci vyžadují co největší výkon spolu s provozní spolehlivostí a využitelností, aby jejich práce byla co nejefektivněj­ší,“ dodal.

Do hnacího ústrojí modelu Scania V8 730 výrobce nainstaloval zesílenou převodovku, která je standardně vybavena novým samočinným systémem Scania Opticruise. Ten může být buď plně samočinný, nebo se spojkovým pedálem. Obě verze jsou vybaveny inovovaným softwarem, který Scania poprvé představila loni. Nová vozidla mají také jednokotoučovou suchou spojku s větší spínací silou; ostatní prvky hnacího řetězce zůstaly zachovány. Součástí doplňkové výbavy je Scania Retarder.

Motory jsou vyladěny tak, aby poskytovaly mohutný točivý moment již od volnoběžných otáček, což usnadňuje rozjezd vozidla. Největší točivý moment motor nabízí již od 1000 min-1, a to při zařazení jednoho ze tří nejvyšších převodů, což umožňuje dosáhnout optimálních jízdních vlastností při běžných v cestovních rychlostech. Točivý moment vázaný na nižší převody je snížen o pět až šest procent, ale přesto je podle výrobce stále větší než u jiných sériově vyráběných motorů dostupných na trhu.

Nový vzhled vozidel Scania V8

Na vozidlech značky Scania jejich příznivci oceňují nejen užitné vlastnosti, ale také elegantní vzhled a pohodlí, které jim skýtají na cestách. Spolu s novým motorem proto švédský výrobce představil i nové designové prvky, které vozidla Scania V8 od letošního září odliší od jeho ostatní produkce.

Co se týče exteriéru, jsou nyní například znaky Scania, typové označení a nápis V8 v chromované úpravě stejně jako rámečky kolem vstupů vzduchu. Symboly V8 se nacházejí i na postranních deflektorech. Na první pohled nepochybně zaujme i výrazná mřížka chladiče. Hlavní xenonové světlomety (jsou v nabídce za příplatek) mají tmavé rámování a zajímavě je řešena koncovka výfuku s chromovanou krytkou na levé straně.

Změny jsou však patrné také v kabině. Konstruktéři přišli například s originálním tvarem pedálů s pryžovými destičkami. Symbol V8 je znázorněn na přístrojovém panelu, na spínači dálkového centrálního zamykání a také na hlavním displeji, pokud není v provozu.

Další novinkou za příplatek je černý volant provedený v kombinaci dřeva a kůže sešívané šedým vláknem či čalounění z černé perforované kůže s šedým prošíváním a vytlačeným znakem V8; tento znak se nachází i na panelech dveří a je také vytlačen v koženém potahu střední části podlahy. Nechybějí ani loketní opěrky potažené černou prošívanou kůží.

Hlavní charakteristiky nového motoru V8

Nový motor V8 730 je součástí modulární koncepce motorů Scania. Společné konstrukční prvky s řadovými motory i vidlicovými osmiválci usnadňují servis a zásobování náhradními díly stejně jako odbornou přípravu mechaniků. Údržbu zjednodušuje také tradiční koncepce motoru se samostatnými hlavami válců.

Blok motoru je vyroben z materiálu CGI (zhutněná ocelolitina), aby bylo možné dosáhnout vysokých kompresních tlaků bez zvýšení hmotnosti odlitku.

Vstřikování paliva zajišťuje systém Scania XPI, pracující na bázi systému common rail, který umožňuje individuální a vícestupňové vstřiky nezávislé na poloze vačkového hřídele.

Největší vstřikovací tlak může dosáhnout hodnoty až 2400 barů, avšak typický provozní tlak je 1800 barů. Hlavy válců jsou chlazeny ostřikováním.

Systém přeplňování Scania VGT (využívá variabilní geometrie lopatek turbodmychadla) s elektrickým ovladačem umožňuje dosáhnout proměnného přeplňovacího tlaku a otáček turba, a to bez ohledu na otáčky motoru. To zlepšuje reakci motoru při nízkých otáčkách a zrychluje řazení samočinného systému Scania Opticruise.

Pro různorodé aplikace

Nový nejsilnější motor V8 o výkonu 537 kW (730 k) může být osazen do tahačů se znakem náprav 4 × 2, 6 × 2 a 6 × 4, do běžných nákladních vozidel 4 × 2, 6 × 2, 8 × 2, 6 × 4 a 8 × 4 a těžkotonážních vozidel 6 × 4 a 8 × 4.

Vozidla s nejsilnějším motorem V8 mohou mít běžnou spací kabinu nebo nízkou spací kabinu či provedení Highline nebo Topline; denní kabina u vozidel s nejsilnější motorizací není k dispozici.

(lan) www.scania.cz

spinner