24. března 2025, lan

25.3. - Společenství evropských železničních a infrastrukturních společností (CER) zveřejnilo pátou zprávu o pokroku při provádění svého plánu pro prodej jízdenek, který byl představen na podzim 2021. Tento plán nastiňuje vizi železničního sektoru pro prodej a distribuci jízdenek do roku 2025 a 2030 s cílem zlepšit služby pro cestující v rámci jednotného evropského železničního prostoru. Členové CER aktivně podporují politický program Evropské komise zaměřený na zjednodušení digitálních rezervací a prodeje jízdenek. Dosažení klíčových milníků plánu do konce roku 2025 významně zlepší evropský zážitek z prodeje jízdenek.
Za účelem sledování pokroku provádějí členové CER dvakrát ročně průzkumy, jejichž výsledky jsou předkládány valnému shromáždění CER. Současná zpráva shrnuje poslední průzkum provedený v listopadu a prosinci 2024 a poukazuje na současný stav a oblasti, které je třeba posílit.
Plnění plánu pokračuje dobře, přičemž vývoj mnohostranných řešení se blíží k závěru. Respondenti průzkumu tato řešení individuálně realizují a jejich harmonogramy byly z velké části znovu potvrzeny. Veškerá hlášená zpoždění jsou řešena ve spolupráci mezi dotčenými železnicemi a centrálním projektovým týmem.
Model online prodeje a distribuce (OSDM) zůstává klíčovým technickým prostředkem pro dosažení několika cílů plánu. V roce 2024 Švédsko, jeden z nejkonkurenceschopnějších a nejotevřenějších železničních trhů v EU, přijalo OSDM jako národní standard pro distribuci jízdenek, z čehož těží jak prodejci, tak distributoři železničních jízdenek. Také další členské železnice CER zdokonalují své prodejní a distribuční systémy, aby dosáhly připravenosti na OSDM. I když se vyspělost projektů u jednotlivých železnic liší, o významných úspěších budeme informovat v průběhu celého roku. Případy použití ukazují, že systém OSDM, vyvinutý ve spolupráci s prodejci jízdenek třetích stran, je interoperabilní s dalšími standardy, jako je formát pro výměnu dat o jízdních řádech (NeTEx).
Kromě toho litevský člen CER LTG Link oznámil svůj záměr připojit se od 1. dubna 2025 k Dohodě CIT o pokračování v cestě (AJC). Dohoda AJC zajišťuje péči o cestující při velkých zpožděních a přerušeních provozu na cestách s více dopravci. Cestující LTG Link tak budou moci v případě zmeškání přípoje pokračovat v cestě, a to bez jakýchkoli dodatečných nákladů, pokud k tomu dojde z důvodu zpoždění nebo zrušení spoje. AJC představuje více než 90 % osobní dopravy členů CER v EU. CER vyzývá a očekává, že se k němu připojí další železniční podniky, čímž se dále naplní cíl ochrany cestujících v celé EU.
Další průzkum monitorující pokrok v implementaci bude proveden v dubnu/květnu letošního roku. Významné výsledky budou zveřejněny po jejich schválení členy CER.
Výkonný ředitel CER Alberto Mazzola řekl: „Úplná a včasná implementace plánu CER v oblasti prodeje jízdenek zůstává pro členy CER nejvyšší prioritou, jak bylo potvrzeno na posledním valném shromáždění CER. V zájmu zlepšení mezinárodního prodeje železničních jízdenek znovu naléhavě žádáme Evropskou komisi, aby začlenila OSDM do nařízení TSI TA (technická specifikace pro interoperabilitu, telematické aplikace). Revize tohoto nařízení by neměla být dokončena, aniž by bylo zajištěno, že budou zajištěny probíhající investice v tomto odvětví. Druhá fáze plánu (2026-2030) se bude zabývat železnicí v multimodálním kontextu a zlepší zkušenosti cestujících v železniční dopravě při cestách zahrnujících více druhů dopravy.“
Pátá zpráva o pokroku při provádění plánu CER pro prodej jízdenek je k dispozici zde.
(lan)
Ilustrační foto: LAN