6. února 2025, lan

7.2. - Členové Mezinárodní unie silniční dopravy IRU z Kanady, Mexika a Spojených států amerických reagovali o víkendu na oznámení prezidenta Trumpa o nových clech na dovoz z USA od obou sousedních zemí. Silniční nákladní doprava hraje v severoamerickém obchodu klíčovou roli. V roce 2023 přepravily nákladní automobily 66,5 % hodnoty pozemního obchodu mezi USA a Kanadou a 84,5 % mezi USA a Mexikem, což zdůrazňuje jejich klíčovou roli v severoamerickém obchodu.
Kanadský svaz nákladní dopravy (CTA) vyzval Ottawu a Washington, aby okamžitě jednaly a obchodní spor zažehnaly, přičemž cla označil za nepřiměřená a ekonomicky škodlivá. Vzhledem k tomu, že se kanadská nákladní doprava již nyní potýká s vysokými náklady a slabým objemem přepravy, CTA varuje, že prodlužování cel by mohlo ochromit podniky, narušit dodavatelské řetězce a poškodit obě ekonomiky.
Mexická národní komora nákladní dopravy (CANACAR) rovněž vyjádřila obavy, že cla naruší obchod a zvýší náklady právě v době, kdy se odvětví nákladní dopravy začíná zotavovat z dlouhodobého poklesu. CANACAR vyzývá obě vlády, aby hledaly řešení, která ochrání konkurenceschopnost dodavatelského řetězce, zabrání růstu spotřebitelských cen a ochrání podniky na obou stranách hranice.
Americká asociace nákladní dopravy (ATA) varovala, že cla uvalená na hlavní obchodní partnery USA by mohla snížit objem nákladní dopravy a zvýšit náklady. Jen 25% clo na Mexiko by mohlo zvýšit cenu nového nákladního automobilu o 35 000 USD. ATA sice podporuje snahy o zabezpečení hranic, ale varuje, že rozsáhlá cla by mohla mít dlouhodobé ekonomické důsledky.
Severoamerické dopravní fórum IRU, provozované společně se třemi národními asociacemi, bude v následujících měsících sledovat dopady na odvětví silniční dopravy v regionu.
(lan)
Ilustrační foto: Daimler Truck North America