Eurotoll Interoperability Tour

Technická interoperabilita výběru mýta vzdálenou budoucností

Zatím nepotvrzený vítěz slovenského tendru na vybudování systému elektronického výběru mýta pro nákladní vozidla – francouzská společnost Sanef – v říjnu uspořádal demonstrační cestu přes sedm evropských zemí se zpoplatněnou dálniční sítí. Jízdou chtěl poukázat na nedostatečnou technickou interoperabilitu výběru mýta v jednotlivých zemích a nastínit alternativu, kterou nabízí jeho platforma pro řízení elektronických transakcí.

Kamion vybavený logem Interoperability Tour a univerzální palubní jednotkou Tribox vyjel v polovině října z Paříže do španělského Alicante 3500 kilometrů dlouhou okružní trasou přes sedm zemí – Francii, Německo, Českou republiku, Švýcarsko, Rakousko, Itálii a Španělsko. Na osmi zastávkách demonstroval, že zatímco technická inter-operabilita jednotlivých systémů elektronického výběru mýta je dalekou budoucností, smluvní interoperabilita je možná již dnes. Cílem cesty bylo ukázat, že dceřiná společnost Sanef – eurotoll – dokáže vydat jednotnou fakturu mýtných poplatků za každou projetou zemi a nabízet služby, které tvoří nadstavbu systému elektronického výběru mýta, za využití jediné palubní jednotky.

„Potřeba interoperability je aktuální a reálná v každodenní práci evropských dopravců,“ řekl na pražské zastávce cesty prezident eurotoll Jean-Michel Martinez.

Dosažení technické interoperability deklaruje jako jeden ze svých cílů i Evropská komise, která přijetí směrnice o interoperabilitě plánuje na léta 2011 až 2013. Operátoři ovšem tento termín podle Jeana-Michela Martineze považují za zcela nereálný. „Pokud to půjde dobře, lze ji čekat nejdříve v horizontu let 2015 až 2016. Cíl Evropské komise je nerealistický, protože nikdo nechce převzít potřebné náklady. A nebude-li jasná politická vůle, nic se nezmění,“ řekl.

Nástroje „smluvní interoperability“

Interoperabilita je sice podle něj technicky možná již dnes (eurotoll již například dosáhl částečné interoperability mezi Francií a Španělskem), ale v celoevropské praxi je zatím nedosažitelná. „Proto musí pokračovat alespoň rozvoj smluvní interoperability,“ zdůraznil Jean-Michel Martinez.

Společnost eurotoll rozvíjí koncepci smluvní interoperability založenou na využití jediné palubní jednotky a jediné smlouvy, díky níž se dopravci účtuje jen jedna faktura za každou zemi. Technické řešení jednotky Tribox, která zvládá všechny tři používané technologie (GPS, GPRS i DSRC), euroctoll považuje za jeden z prvních kroků k vytvoření jednotné evropské palubní jednotky.

c c c c c c

Eurotoll je dceřiná společnost skupiny Sanef a těží z jejích zkušeností se zaváděním elektronického výběru mýta ve Francii. K zákazníkům eurotoll patří například společnosti Norbert Dentressangle (Francie), Willi Betz (Německo), Waberer’s Intl (Maďarsko), Omega Trans (Česká republika), Mutti (Itálie), Steel Trans (Slovensko), Sintax (Španělsko) a Fimapol a Epotrans (Polsko).

Dopravcům eurotoll nabízí ucelenou řadu interoperabilních služeb výběru elektronického mýta a nástroje pro řízení vozového parku s cílem optimalizovat spotřebu a zvyšovat jejich ziskovost a konkurenceschop­nost. Dává jim na výběr mezi čtyřmi různými servisními balíčky; 80 procent z nich podle Jeana-Michela Martineze využívá balíčky umožňující maximální rozsah služeb s přidanou hodnotou. Na francouzském trhu se společnost se 70 zaměstnanci se 120 tisíci vydaných palubních jednotek podílí téměř jednou třetinou.

Sanef je součástí skupiny abertis, vedoucího evropského operátora řízení dopravní infrastruktury a telekomunikací. V rámci celé skupiny Sanef spravuje 1743 kilometrů dálnic a je spoluvlastníkem dalších 280 kilometrů dálnic v provozu či ve výstavbě. Jako jeden z pionýrů automatického zpoplatnění komunikací – první takový systém zprovoznil již v roce 1985 – se podílí se i na současných velkých projektech. Postupně získal zkušenosti v Irsku, Velké Británii, všech frankofonních zemích s výjimkou Itálie, Chorvatsku a nejnověji na Slovensku, pro něž předložil projekt vycházející ze satelitní technologie.

Jako poslední projekt Sanef letos na konci srpna zprovoznil free flow systém na okruhu M50 kolem irského hlavního města Dublinu a v současné době se intenzivně připravuje na projekt ekodaně na francouzských silnicích prvních tříd, který v říjnu schválila francouzská vláda. Obrat skupiny s 3700 zaměstnanci loni dosáhl 1,334 miliardy €. (spa)

www.eurotoll.eu

spinner