Rakousko

Za první pololetí Rakousko za mýtné vybralo 350 milionů €

Rakouský provozovatel dálnic a rychlostních komunikací ASFINAG je s prvními šesti měsíci provozu systému výkonového mýtného pro vozidla nad 3,5 tuny spokojen. „Poctivost uživatelů a vysoká spolehlivost systému přinesly v prvním pololetí příjmy ve výši 350 miliónů €,“ uvedl v červenci předseda představenstva podniku Walter Hecke. Rakouský systém mýtného podle něj odstartoval dobře a funguje bez vážnějších komplikací. Celkové výnosy za letošní rok by mohly dosáhnout 721 milionů €.

Poskytovatel technologie a provozovatel mýtného – společnost Europass (dceřiná firma největšího evropského provozovatele dálnic Autostrade SpA) – splnila všechny smluvně stanovené kvóty, takže výsledky za první pololetí předčily všechna očekávání. „Společně se nám podařilo zprovoznit velmi moderní systém mýtného, který uživatelům umožňuje pohodlnou jízdu bez nutnosti zastávek na kontrolních stanovištích,“ dodal Walter Hecke.

Walter Hecke se současně vyjádřil k údajné chybovosti systému, na kterou poukazuje rakouský poslanec Günter Kräuter. Kritika se týká technické kvality jen části systému – přenosu dat z GO-Boxu k anténě systému, nikoli počtu neregistrovaných transakcí. Jeho „chybovost“ je podle Waltera Heckeho přirozeně vyšší vzhledem k tomu, že vedle ostatních komponent (více než 1000 antén, 80 počítačů a 34 serverů) je nutné počítat i s chybami na straně uživatelů, jako například s chybnou montáží GO-Boxů.

Technickou složitostí a pokrytím celého území je rakouský systém mýtného srovnatelný se sítí mobilního operátora. A stejně jako u mobilní telefonní sítě není ani u systému mýtného technicky reálné dosáhnout stoprocentní spolehlivosti. Podle Waltera Heckeho neobstojí ani tvrzení, že chybovost systému vede k přesunu těžké nákladní dopravy na silnice nižších tříd. „Důvod je mnohem prozaičtější: autodopravci na mýtném šetří,“ řekl Walter Hecke.

Nová služba pro motoristy

V červenci ASFINAG také rozšířil služby pro motoristy – podepsal totiž s dopravní redakcí rakouského rozhlasu ÖRF dohodu o tom, že 130 sledovacích uzlů systému mýtného bude poskytovat dopravní informace o hustotě provozu. „Každý uživatel dálniční sítě – ať už je to plátce časové dálniční známky nebo výkonového elektronického mýtného pro nákladní vozidla – je naším zákazníkem. Má tedy nárok na co nejlepší informace, které mu jízdu usnadní,“ řekl Walter Hecke. Dopravní zpravodajství stanice rakouského rozhlasu Ö3 využívá pravidelně informací od více než 15 tisíc řidičů. Vedoucí dopravní redakce ÖRF Thomas Ruthner rozšíření spolupráce se společností ASFINAG označil za významný krok k rychlému a zasvěcenému informování řidičů o situaci na silnicích.

A

spinner