29. června 2006
Od roku 1993 pořádá americká společnost Expeditors pravidelná
setkání logistických odborníků. Zatím poslední z konferencí
označovaných jako Global Logistics Council se na počátku června
uskutečnila v pražském hotelu Mövenpick. V centru pozornosti jejích
účastníků stály zejména nové trendy v letecké a námořní dopravě a
management rizik. „Global Logistics Council pořádáme po celém světě,
abychom umožnili výměnu nejnovějších informací o logistice a
mezinárodním obchodu,“ zaznělo v krátkém vstupním slovu country
managera společnosti Expeditors v České republice René Grabmüllera.
V prvním referátu konference pak sales & marketing manager ČSA Cargo Jan
Grabmüller přiblížil současné trendy v letecké nákladní dopravě,
představil hlavní komodity, které letadla přepravují, a podrobně popsal
jednotlivé kroky, z nichž se skládá tranzit leteckého carga. „Letecká
doprava roste a představuje okamžitou reakci na to, co se děje na trhu,“
uvedl Jan Grabmüller. Jeho společnost podle něj nyní zaznamenává silné
jednosměrné toky zboží z Asie, což způsobuje značnou nevyrovnanost a
nevytížení letů zpět do asijské oblasti. Země zaslíbená… Tou se podle
dalšího přednášejícího, vedoucího katedry logistiky na Vysoké škole
ekonomické v Praze Doc. Ing. Petra Pernici, CSc., v posledních letech na
evropském trhu logistiky stává Česká republika, a to především díky
nízkým nákladům na outsourcing logisticky. Outsourcing logistiky nejvíce
uplatňují automobilový průmysl (který v logistice byl a stále je ohniskem
inovací), potravinářské řetězce a oblast high-tech. Podle zahraničních
průzkumů však většina podniků outsourcuje pouze část činností, proto
je trh poskytovatelů 4PL zatím jen úzký, přestože se většina
poskytovatelů 3PL služeb označuje i za poskytovatele 4PL. Klienti uvádějí
spokojenost s poskytovateli 3PL a problémy u 4PL, poznamenal Petr Pernica a
v závěru svého vystoupení zmínil potřebu nové strategie. „Pouze plně
integrované řešení může přinést podniku výhody nikoli pouze
částečné logistické činnosti,“ řekl. Suchozemci námořní dopravě
často nerozumějí „Námořní doprava má své zvláštnosti, které jsou
nám suchozemcům ne vždy snadno pochopitelné.“ Těmito slovy uvedl svůj
příspěvek sales manager společnosti Austromar Ing. Jiří Marek. Specifika
podle něj existují v řadě oblastí a je úkolem námořního speditéra,
aby zákazníkovi dokázal poskytnout poradenskou službu, která mu může
ušetřit mnoho peněz. „Lidé v přímořských zemích toho vědí
o námořní dopravě více, u nás se tato problematika zákazníkům mnohem
hůře vysvětluje,“ řekl. Jiří Marek dále hovořil o problematice tvorby
cen v námořní dopravě, kde rejdaři stále využívají antimonopolní
výjimku, která jim umožňuje uzavírat dohody o cenách v rámci tzv.
námořních konferencí. „Specifické je i námořní právo, které má
mnohdy svůj původ v historii,“ poznamenal. „Například rejdař je podle
konosamentu odpovědný za čas dodání, penále však platí jen při
zpoždění delším než šest měsíců,“ připomenul stále platné
pravidlo, které zjevně vzniklo v dobách plachetnic. Dále vysvětlil
institut tzv. společné havárie, při které se při vzniku škody nutné pro
záchranu celého nákladu (například je-li nutné část nákladu kvůli
požáru hodit do moře) na náhradě takové škody podílejí
v odpovídajícím poměru všichni, jejichž zboží loď dopravovala. Risk
management musí odpovídat potřebám logistiky Problematiku managementu rizik
v logistice na závěr konference podrobně probrala product manager insurance
společnosti Expeditors Debbie McGovernová. „V celém přepravním řetězci
se nachází řada článků a v každém z nich může dojít ke ztrátě
zásilky či k jejímu poškození,“ řekla. Risk management by měl
vytvořit pravidla odpovídající potřebám logistiky, která by zahrnula
i informace z oboru pojišťovnictví tak, aby si společnost udržela nad
riziky kontrolu. „Osoba, která je zodpovědná za risk management
v logistické firmě, se ovšem musí vyznat nejen v risk managementu, ale
i v logistice,“ uvedla Debbie McGovernová. Důraz je podle ní nutné
klást na práci se zákazníky a správný výběr dopravců. „Expeditors
využívá jen kvalitních dopravců, každý z nich přitom musí splňovat
námi stanovené minimum,“ zdůraznila Debbie McGovernová.
(Pavel Toman ) www.expeditors.com