Pražská konference Expeditors představila aktuální trendy

Global Logistics Council 2006

Od roku 1993 pořádá americká společnost Expeditors pravidelná setkání logistických odborníků. Zatím poslední z konferencí označovaných jako Global Logistics Council se na počátku června uskutečnila v pražském hotelu Mövenpick. V centru pozornosti jejích účastníků stály zejména nové trendy v letecké a námořní dopravě a management rizik. „Global Logistics Council pořádáme po celém světě, abychom umožnili výměnu nejnovějších informací o logistice a mezinárodním obchodu,“ zaznělo v krátkém vstupním slovu country managera společnosti Expeditors v České republice René Grabmüllera. V prvním referátu konference pak sales & marketing manager ČSA Cargo Jan Grabmüller přiblížil současné trendy v letecké nákladní dopravě, představil hlavní komodity, které letadla přepravují, a podrobně popsal jednotlivé kroky, z nichž se skládá tranzit leteckého carga. „Letecká doprava roste a představuje okamžitou reakci na to, co se děje na trhu,“ uvedl Jan Grabmüller. Jeho společnost podle něj nyní zaznamenává silné jednosměrné toky zboží z Asie, což způsobuje značnou nevyrovnanost a nevytížení letů zpět do asijské oblasti. Země zaslíbená… Tou se podle dalšího přednášejícího, vedoucího katedry logistiky na Vysoké škole ekonomické v Praze Doc. Ing. Petra Pernici, CSc., v posledních letech na evropském trhu logistiky stává Česká republika, a to především díky nízkým nákladům na outsourcing logisticky. Outsourcing logistiky nejvíce uplatňují automobilový průmysl (který v logistice byl a stále je ohniskem inovací), potravinářské řetězce a oblast high-tech. Podle zahraničních průzkumů však většina podniků outsourcuje pouze část činností, proto je trh poskytovatelů 4PL zatím jen úzký, přestože se většina poskytovatelů 3PL služeb označuje i za poskytovatele 4PL. Klienti uvádějí spokojenost s poskytovateli 3PL a problémy u 4PL, poznamenal Petr Pernica a v závěru svého vystoupení zmínil potřebu nové strategie. „Pouze plně integrované řešení může přinést podniku výhody nikoli pouze částečné logistické činnosti,“ řekl. Suchozemci námořní dopravě často nerozumějí „Námořní doprava má své zvláštnosti, které jsou nám suchozemcům ne vždy snadno pochopitelné.“ Těmito slovy uvedl svůj příspěvek sales manager společnosti Austromar Ing. Jiří Marek. Specifika podle něj existují v řadě oblastí a je úkolem námořního speditéra, aby zákazníkovi dokázal poskytnout poradenskou službu, která mu může ušetřit mnoho peněz. „Lidé v přímořských zemích toho vědí o námořní dopravě více, u nás se tato problematika zákazníkům mnohem hůře vysvětluje,“ řekl. Jiří Marek dále hovořil o problematice tvorby cen v námořní dopravě, kde rejdaři stále využívají antimonopolní výjimku, která jim umožňuje uzavírat dohody o cenách v rámci tzv. námořních konferencí. „Specifické je i námořní právo, které má mnohdy svůj původ v historii,“ poznamenal. „Například rejdař je podle konosamentu odpovědný za čas dodání, penále však platí jen při zpoždění delším než šest měsíců,“ připomenul stále platné pravidlo, které zjevně vzniklo v dobách plachetnic. Dále vysvětlil institut tzv. společné havárie, při které se při vzniku škody nutné pro záchranu celého nákladu (například je-li nutné část nákladu kvůli požáru hodit do moře) na náhradě takové škody podílejí v odpovídajícím poměru všichni, jejichž zboží loď dopravovala. Risk management musí odpovídat potřebám logistiky Problematiku managementu rizik v logistice na závěr konference podrobně probrala product manager insurance společnosti Expeditors Debbie McGovernová. „V celém přepravním řetězci se nachází řada článků a v každém z nich může dojít ke ztrátě zásilky či k jejímu poškození,“ řekla. Risk management by měl vytvořit pravidla odpovídající potřebám logistiky, která by zahrnula i informace z oboru pojišťovnictví tak, aby si společnost udržela nad riziky kontrolu. „Osoba, která je zodpovědná za risk management v logistické firmě, se ovšem musí vyznat nejen v risk managementu, ale i v logistice,“ uvedla Debbie McGovernová. Důraz je podle ní nutné klást na práci se zákazníky a správný výběr dopravců. „Expeditors využívá jen kvalitních dopravců, každý z nich přitom musí splňovat námi stanovené minimum,“ zdůraznila Debbie McGovernová.
(Pavel Toman ) www.expeditors.com

spinner