​IMO schválila předpisy pro globální námořní dopravu s nulovými emisemi

​IMO schválila předpisy pro globální námořní dopravu s nulovými emisemi

23.4. - Mezinárodní námořní organizace (IMO) dosáhla důležitého kroku k vytvoření právně závazného rámce pro celosvětové snížení emisí skleníkových plynů (GHG) z lodí, jehož cílem je dosažení nulových čistých emisí do roku 2050, respektive přibližně kolem roku 2050. Rámec IMO pro nulové emise je prvním rámcem na světě, který kombinuje povinné emisní limity a ceny skleníkových plynů v námořním odvětví.

Opatření, která schválil Výbor pro ochranu mořského prostředí na svém 83. zasedání (MEPC 83) ve dnech 7.-11. dubna 2025, zahrnují novou normu pro paliva pro lodě a globální mechanismus stanovování cen za emise.

Tato opatření, která mají být formálně přijata v říjnu 2025 a poté vstoupit v platnost v roce 2027, budou povinná pro velké zaoceánské lodě s hrubou tonáží nad 5 000 tun, které vypouštějí 85 % celkových emisí CO2 z mezinárodní námořní dopravy.

„Schválení návrhu změn přílohy VI úmluvy MARPOL, které ukládají IMO povinnost zavést rámec čistých nulových emisí, představuje další významný krok v našem společném úsilí o boj proti změně klimatu, modernizaci námořní dopravy a dokazuje, že IMO plní své závazky. Nyní je důležité pokračovat ve spolupráci, vést dialog a vzájemně si naslouchat, pokud chceme vytvořit podmínky pro úspěšné přijetí,“ řekl Na závěr zasedání generální tajemník IMO Arsenio Dominguez

Klíčové prvky rámce IMO Net-Zero

Rámec IMO Net-Zero bude zahrnut do nové kapitoly 5 přílohy VI (Prevence znečištění ovzduší z lodí) Mezinárodní úmluvy o zabránění znečištění z lodí (MARPOL).

Příloha VI úmluvy MARPOL má v současné době 108 smluvních stran, které pokrývají 97 % světové obchodní námořní flotily podle tonáže, a již obsahuje povinné požadavky na energetickou účinnost lodí.

Cílem je dosáhnout klimatických cílů stanovených ve strategii IMO pro snižování emisí skleníkových plynů z lodí do roku 2023, urychlit zavádění paliv, technologií a zdrojů energie s nulovými a téměř nulovými emisemi skleníkových plynů a podpořit spravedlivý a rovný přechod.

Podle návrhu nařízení budou muset lodě dodržovat:

  1. Globální palivovou normu: Lodě musí v průběhu času snižovat svou roční palivovou náročnost na skleníkové plyny (GFI), tj. kolik skleníkových plynů se vypustí na každou jednotku spotřebované energie. Tato hodnota se vypočítá pomocí metody „well-to-wake“.
  2. Globální ekonomické opatření: Lodě, které budou emitovat více než prahové hodnoty GFI, si budou muset pořídit nápravné jednotky, aby vyrovnaly své deficitní emise, zatímco lodě používající technologie s nulovými nebo téměř nulovými emisemi skleníkových plynů budou mít nárok na finanční odměny.

Zajištění souladu

Budou existovat dvě úrovně dodržování cílů intenzity emisí skleníkových plynů: základní cíl a cíl přímého dodržování, při jehož dosažení budou mít lodě nárok na získání „přebytečných jednotek“.

Lodě, které vypouštějí emise nad stanovené prahové hodnoty, mohou svůj emisní deficit vyrovnat:

-převodem přebytečných jednotek z jiných lodí;

-použitím přebytečných jednotek, které si již uložily;

-použitím nápravných jednotek získaných z příspěvků do fondu IMO Net-Zero.

Nulový fond IMO

Fond IMO Net-Zero bude zřízen za účelem vybírání příspěvků z cen za emise. Tyto příjmy budou následně rozděleny na:

- odměňování lodí s nízkými emisemi;

- podporu inovací, výzkumu, infrastruktury a iniciativ spravedlivého přechodu v rozvojových zemích;

- financování školení, přenosu technologií a budování kapacit na podporu strategie IMO v oblasti skleníkových plynů;

- zmírnění negativních dopadů na zranitelné státy, jako jsou malé ostrovní rozvojové státy a nejméně rozvinuté země.

Další kroky

Po schválení bude návrh změn přílohy VI úmluvy MARPOL oficiálně rozeslán členským státům IMO a následně:

Říjen 2025 (MEPC/ES.2):Přijetí změn na mimořádném zasedání Výboru pro ochranu mořského prostředí.

Jaro 2026 (MEPC 84):Schválení podrobných prováděcích pokynů.

2027: Předpokládaný vstup v platnost 16 měsíců po přijetí (v souladu s články úmluvy MARPOL).

(lan)

Ilustrační foto: Pixabay

spinner